27. juli 2004
Skrevet av Maya
Sykehuset
Døden er en del av livet, og det jeg vil fortelle dere er at min gode svigermor døde i går kveld. Hun kjempet i mange timer, jeg satt helt inntil øret hennes og hvisket: Ser du mor ser du lyset, ser du alle dine kjære mor, far og de andre, alt du skal gjøre er å gå til de, vi klarer oss, sov du nå og når du våkner har du det bra, jeg skal sitte her hos deg jeg. Helt til hennes siste åndedrag sa jeg dette og en liten stund etter. Imens lente hun hode til meg, og ville på en måte høre.
Vi var 23 stk på rommet hennes, hun fikk høre sin sønn fra Oslo i tlf, og andre som ikke kunne være tilstede. Hun sovnet inn. Jeg fikk stelt henne filte neglene og vasket henne.
Visningen
I går på Torsdagen var det visning hvor hun lå, jeg har hørt at de forlater oss ikke før etter sin egen begravelse.
I kappellet hang det store messingfigurer på veggen, og da vi alle var inne rørte den ene som hang der på seg, jeg måtte smile, og jeg tenkte takk for at du er her og ser på. Vakkert, men samtidig trist. Jeg tror virkelig hun prøvde å bevise for oss at hun var tilstede.
Begravelsen
Den var fin, barn og barnebarn bar henne til siste hvile sted, også der skjedde det noe. I de bladene om sangene som man får utdelt hadde vi lagt med hennes største drøm nemlig et bilde av henne på en Harley Davidson, hun ble 66 i fjor og da tenkte hun på Wenche Myhres sang når man blir 66 da slår livet til.
Og hun fikk sin drøm oppfylt men i det kisten ble senket fløy det ene bildet ned i graven, vi hadde glemt å legge et oppi kista. (tror jeg)
Jeg tror hun ville bevise for de andre som var der at hun var tilstede.
Jeg visste det for hun og jeg har sittet mange en gang, og pludret om våre meninger og tanker.
Men nå har hun tatt farvel, hun kommer senere tilbake til min største datter som en hjelper, det har jeg allerede fått vite.
Det er åtte dager siden hun døde, hun ble gravlagt på fredagen.
Diktet
Søndagen sendte jeg et dikt til dott.dk på mitt hjørne om svigermor, imens dette ble sendt datt en blomsteroppsats ned på gulvet, den sto så bra til at den kunne ikke dette i gulvet, så jeg tittet etter katten men den var på kjøkkenet og spiste.
Drømmen den åttende dagen
I formiddag sov jeg en liten dupp, og mens jeg sov drømte jeg.
Svigermor hadde vært død i mange dager og jeg dro på sykehuset for å se henne, jeg drømte at jeg begynte å heale hennes kropp og så et kjærlig hvitt lys som jeg sendte fra meg og inn i hennes kropp.
Hun våknet og sa: Takk dattera mi, det var kaldt å ligge sånn, har du det bra?
Jeg hentet alle barna og legen som ikke trodde sine egne øyne.
Legen sjekket henne og hun var helt frisk og fin, hun trengte heller ikke oksygen.
Jeg lurer på om dette var hennes avskjed til meg om at hun hadde det bra, og har nå dratt hjem, for hun var jo i sin egen begravelse.

Skrevet av

Loggført