Sider: [1]
|
 |
|
Skrevet av
|
Emne: TaroT - medaljens for og bakside (Lest 1074 ganger)
|
GF
Vedlikehold

Utlogget

|
14. mai 2004 Skrevet av Maeve/Eva
Tarotens Historie
De lærde strides om hvor historien om TaroT egentlig startet. Enhver bok man slår opp i forteller om ulike historier. Har da sjekket i noen kilder og funnet diverse. I ” Den store boken om TaroT” finner man ut om at hvis tarotkortene fantes før 1300 så er det et dårlig bevis. Tankene og troen bak de mektige tarotbildene kan være langt eldre enn kortene selv. Mange av kortene så middelaldersk ut. Dagens kortstokk finnes i mange varianter, og består som regel av 78 kort. I ” Den store Arkana” – de større hemmelighetene består av 22 kort fra 0 – XXI (Narren – til Verden) ”Den lille Arkana” – de mindre hemmelighetene består av 56 kort. Det er ikke lett å huske betydningene av alle disse kortene. Det beste er å lære seg kortene uten bruk av noen som helst lærebøker.
Hvordan starte
Del kortstokken i to. Start med ”Den store Arkana”. Den andre halvparten pakker du vekk. Ta fram kort 0 – The Fool ”Narren”, bær kortet på deg, forsøk å legge kortet under hodeputen om natten. Mange mennesker drømmer faktisk kortene, og man kan lære seg å tolke kortet uti fra drømmen man har hatt. Om ikke denne metoden fungerer går det godt an å studere kortet inngående, meditere over den. La tanker og følelser strømme, hva forteller kortet? Skriv ned i en liten bok, og slik fortsetter du til du har gått gjennom hele stokken. Det tar lang tid, og man bør ha en engels tålmodighet. Denne metoden gjør at du lærer kortene å kjenne, men samtidig tar du din egen reise, din selvutvikling gjennom ”Den store arkana” og ”Den lille arkana”. Dette kommer til å gi deg en skjerpet intuisjon, den utvikles jo mer du bruker kortene. Du lærer deg selv å kjenne på godt og vondt. Denne prosessen tok meg nesten 2 år. Hver gang jeg bruker kortene lærer jeg stadig noe nytt.
Fordelene
Det kan være slitsomt å lære seg alt dette alene. Da finnes det mange fine kurs man kan ta om interessen er stor nok. De fleste steder har kurs som går over noen uker, og det er også helgeseminarer. Det er varierende priser, og om du har muligheten så undersøk først hvilket tilbud det er i ditt nærmiljø. Jeg selv som bor i distriktet synes det var vanskelig for å dra på kurs. På kveldstid går det ikke busser, og sjelden hadde jeg bilen. Det jeg da gjorde var å melde meg på et kurs som hovedsakelig finnes på internett. Det foregår via e – post, eller postgangen. Det finnes mange som driver med det så hovedsaken er at man finner en seriøs lærer. Det andre er at du kan få bruke så lang tid du trenger. Dette er jo noe som tar tid, og det beste av alt du lærer uten lærebøker og det andre er at du må avlegge eksamen. Kontakten med læreren var/er helt unik, og det foregår like greit på nett som i et kurslokale.
Ulempene
Er de useriøse utøverne. De finner du overalt. Jeg var til å begynne med litt aktiv på et diskusjonsforum som TarotNorge har. Det var greit å kunne gå inn der og diskutere med andre, både de som var nysgjerrige og de mer profesjonelle. Jeg var heldig og traff på en seriøs bruker, og der fant jeg også et kurstilbud jeg var på jakt etter. Det var akkurat i startfasen. Slik sett var jeg heldig. I dag er diskusjonsforumet ikke som det en gang var. Det er få som kan holde seg til saken, og det er uthenging av enkelte personer. Noen av disse personene som jeg kjenner har rett og slett blitt uthengt fordi de driver med spåtelefon på teletorgtjenesten.
Innen denne bransjen er det mange useriøse, og disse haler ut tiden for kunden. Det andre er at prisen for telleskrittene er usedvanlig høy. Kr. 29 i minuttet. La meg da si om du snakker i 30 min blir det kr. 870.- det er en ganske høy pris. De seriøse bruker mellom 15 – 25 min, og enkelte av disse tar kr 25 pr. minutt. Dessverre finnes det noen kunder som ringer spåtjenesten mye. De som går gjennom en livskrise, de søker svarene hos forskjellige tarotister. La meg si at om du har brukt 10 ulike, hvor mange av de 10 var seriøse? Hva gjør du om du er misfornøyd med tjenesten? At du ikke får de svarene du da ønsker deg? Hvem har da skylden? Jeg vet at det finnes en del som urettmessig får skylden om ikke livet tar den vending som du vil ha. Husker du hva de forteller deg, eller vil du bare høre det du vil høre? Og dropper resten? Tar du rådene til etterretning og gjør noe med din livssituasjon? Husk at det er kun deg selv som kan ta valgene for at livet skal skifte kurs. Jeg synes det blir litt feil å kalle det spådommer om framtiden. Rådgivning er mer et korrekt ord for hva vi driver med. Ingen kan spå om fremtiden, men vi kan selv endre vår kurs ved hjelp av kortene. Mange lurer på hvor ofte skal kan man kontakte en tarotist? Det holder mye med to ganger i året.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GF
Vedlikehold

Utlogget

|
Alternative messene
Jeg besøker messene men benytter meg ikke av spåtjenestene. Det er for mange å forholde seg til. Du blir stresset av å gå flere runder i lokalet på jakt etter en dyktig mann/kvinne som kan kunsten å rettlede deg via kortene. Jeg styrte unna, inntil sist høst. Ble regelrett shang haiet av en sigøynerkvinne, med bleiket hår. Jeg la merke til oppslaget på veggen om at denne kvinnen var klarsynt. Men det som forbauset meg mest var de hvite hanskene hun hadde på seg. På det lille bordet lå det en kortstokk og et håndkle.
Jeg måtte legge hendene mine i håndkleet og hun la sine hanskebekledde hendene oppå. Hun spurte direkte først hvor mye jeg ville betale for tjenesten. Tok helt forsiktig og sier 200 kroner, og da sier hun videre at jeg hadde en ulykkelig barndom. Tja, jeg hadde nå opplevd mye gjennom barndommen, men veldig ulykkelig var jeg ikke. Hun stokket kortene, og sa at om jeg ville vite mer om fremtiden måtte jeg nok ut med mer penger, jeg la ut 200 kroner til. Hun la tre kort på bordet og da visste jeg nesten ikke om jeg skulle le eller gråte. Det som da kom stemte overhodet ikke. Jeg var helt perpleks, og nærmest stum. Jeg følte meg direkte lurt.
Senere på ettermiddagen la jeg merke til at en ung kvinne som gikk dit å satte seg. Jeg tok tiden, på 13 minutter hadde den unge kvinnen betalt 800 kroner. En eldre bekjent av meg fant ut at han skulle prøve denne sigøynerkvinnen. Det kostet ham 600 kroner. Han fortalte at han ble skuffet, og aldri mer skulle han prøve den damen igjen. En annen fortalte at året før hadde hun tatt 300 kr, og i løpet av året hadde grådigheten vokst. Vi begynte å tvile på seriøsiteten. Når messen kommer til høsten igjen blir det den samme runddansen igjen.
Etikk og moral
Det er mange som glemmer det viktigste, nemlig etikk og moral. Som tarotist er det noen viktige bud. Om jeg får en kunde som vil vite om kjæresten er til å stole på? Se litt i kortene på han/henne, da må jeg virkelig skuffe personen. Jeg ser kun i kortene til den som ber om det, ikke på ens partner. Hvis jeg da hadde gjort det ville det ha blitt som om jeg leste vedkommendes private brev/dagbok. Før jeg tok kurset hadde jeg drevet litt på si, og fikk en underlig henvendelse. Det var en bekjent av noen jeg kjente. Denne personen ville vite om partneren var utro. Jeg la kortene på personen, og det viste seg å være personen selv som drev utroskap mot sin partner. Jeg ringte til personen og sa ” din partner bør få vite sannheten, og du lever dessverre på en løgn. Hun ble sint på meg, jeg var direkte og ærlig. Men vedkommende person var ikke ærlig mot seg selv eller på sin partner. Resultatet ble at de tok ut skilsmisse og i ettertid fikk jeg vite at hun var utro mot mannen sin alle de 8 årene de var gift. I dag lever de hver for seg, han i et nytt ekteskap, og hun bor alene. Hun lærte noe viktig den gangen. Det lønner seg ikke å leve på en løgn.
Det hender noen ganger at jeg opplever at kortene varsler dødsfall. Jeg nevner det ikke med et ord. Det vil være totalt uakseptert. Jeg blir regelrett fysisk syk. Jeg blir kvalm, og må forberede meg mentalt for å formidle på en skånsom måte. Ingen direkte beskjed.
For meg er kortene et viktig redskap, og det er viktig å vise kortene den respekt de fortjener. Behandle dine kort med respekt og omtanke. De er et viktig redskap. Det handler om å bruke de riktig.
Oppsummering
Har hatt internett tilgang i over tre år, og tilbudene på nettet er utrolig mange. Det er en god del seriøse utøvere, og en god del som er totalt useriøs. To ganger har jeg havnet på sider som virket meget seriøse. Men begge gangene har drømmene mine advart meg. Velger å fortelle om det, men vil ikke svartmale personene offentlig. Om noen kjenner seg igjen, så ber jeg de om å opptre mer seriøs enn de hittil har gjort. Dette er ment som en advarsel, og at man bør være litt skeptisk. Ikke ta alt for å være god fisk.
Jeg havnet på en ganske interessant side. Fint og oversiktig virket det. Det var tilbud om kurs i min hjemby, men det var i et annet tema enn tarot. Jeg sendte personen en epost og fikk svar dagen etter. Kurset virket lovende. Likevel klarte jeg ikke å bestemme meg. En dag senere stod det om personen i min lokalavis, og jeg visste ikke at det var den personen som jeg hadde kontaktet. Jeg leste følgende artikkel, og får en merkelig advarsel i en drøm. Det kom til en ny artikkel om personen i avisen og om hans virksomhet på nettet. Det var jo heller ikke ulovlig å markedsføre seg på den måten personen hadde gjort det på. En ting var personen rimelig med, nemlig spåtjenesten og at man gikk utenom teletorg. Dette var kun fasttelefon og det er jo virkelig rimelig. Flere bekjente skrøt av denne i møtekommende personen. Var/er klarsynt og var/er behjelpelig uansett hva problemet var/er.
En dag fikk jeg en epost fra en kvinnelig bekjent som hadde kontaktet denne personen. Hun ble plaget med slibrige telefoner. Da hun nevnte vedkommendes navn, ble røret lagt på og siden fikk hun ikke flere slibrige telefoner. Men det er jo de som fortsatt går i den samme fella. Om man er på søking etter noe mer i sitt liv, kan det fort bli noen dyrekjøpte erfaringer. Jeg sparte over 1000 kroner, og penger spart er penger tjent. Den andre virket meget seriøs, og hadde drevet med tarot i flere år. Hadde eget nettsted, oversiktlig og interessant. Personen havnet inne i en lukket gruppe, hvor blant annet jeg befant meg før jeg havnet her inne på Gaia. Personen formulerte seg meget godt, og virket seriøs. Innen to uker hadde personen omtrent ødelagt hele den lukkete gruppen, og kalte oss for noen hekser innen tarot. Det ble mange sårende bemerkninger, og ingen klarte å holde seg til sakens kjerne. Ingen ville respektere hverandre, og det ble mange som valgte det skritt å trekke seg ut av gruppen. Personen som skapte ufred valgte selv å trekke seg. Gruppen er ikke den samme som den en gang var.
I dag er nettstedet lagt ned, boken til personen som skulle utgies ble ikke utgitt. Personen mistet mange kunder. For ryktene spredde seg via jungeltelegrafen. Det man sender ut, kan man få tilbake. Dette nettstedet var suveren når det gjaldt tarot, og det var mye interessant som stod om ulike betydninger av kortene. Men først og fremst handler det om din egen oppfatning av tarot, og din egen tolkning av kortene.
Jeg har valgt å komme med mine erfaringer, og håper at det ikke skremmer noen vekk fra å prøve denne kunsten som TaroT egentlig er...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sider: [1]
|