Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering? Har du glemt passordet ditt?
Februar 07, 2012, 20:14:33
Hjem Regler Hjelp Søk Logg inn Registrer
Nyheter:

GaiaForum  |  Åpent Forum  |  Artikler o.l. fra brukerne (Moderatorer: Hekate, Mleta, Foti)  |  Emne: Reiki 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Reiki  (Lest 1189 ganger)
GF
Vedlikehold
Utlogget Utlogget

Reiki
« på: August 05, 2007, 18:18:12 »

27 april 2003
Skrevet av Gaia

Reiki er en healingmetode eller en terapeutisk berøring, som noen også kaller det, som tilførere kroppen energi.

Ordet Reiki er satt sammen av to japanske ord - Rei og Ki. Rei betyr universell - Ki betyr livskraft. Til sammen blir dette universell livskraft eller energi om du vil. Dette er ikke en ny "oppfinnelse", men en urgammel healingmetode ( kan være over 10 000 år gammel...) som ble gjenoppdaget av Dr. Mikao Kyoho Usui og er den tradisjonen jeg følger i dag. Som utøver av reiki, kanaliserer jeg denne universale energien og blir dermed en kanal for denne... eller et redskap om du vil. Jeg lar den strømme fritt inn i kroppen gjennom Kroneshakraet og ut gjennom hendene, og får dermed også selv tilførsel. For å få tilgang til denne energien må man la seg åpne/aktiveres eller innvies av en reikimaster/lærer. Man har da denne evnen resten av livet.

Dr. Mikao Kyoho Usui

Dr. Mikao Kyoho Usui ble født 15. august 1865 i landsbyen Yago i Yamagata. Han underviste i kristendom og elevene hans var nysjerrige på hva Jesus gjorde da han helbredet med bare hendene og ville at han skulle finne det ut. Dette studerte han på i mange, mange år, og fant til slutt noe i bl. a. 2500 år gamle buddhistskrifter. Her fant han symboler, ord og ulike teknikker skrevet i sanskrit, som er det eldste indoeuropeiske språket vi kjenner og som de fleste verdensspråk har sine røtter i. Etter at han hadde gjenoppdaget reikienergien prøvde han den ut på seg selv og sin familie og fant ut at den fungerte bra på forskjellige tilstander. Han følte deretter at han måtte dele dette med andre og åpnet også en klinikk i 1922. Her behandlet han mennesker og holdt kurser og ble berømt over hele Japan. Han initierte flere Reiki-mestere, som i sin tur førte denne tradisjonen videre.

Regelmessig bruk av Reiki

Reiki virker på alle plan i livet: Fysisk, følelsesmessig, mentalt og åndelig. Energien i kroppen kommer i harmoni og livskraften styrkes. Blokkeringer frigjøres og undertrykte følelser kommer til overflaten og kan bearbeides. Reiki har også en god effekt på hodepine, spenninger i kroppen, stress, utmattelse, depresjon og angst og hjelper også kroppen med å kvitte seg med forskjellige giftstoffer. Videre styrkes naturlig selvhelbredelse og immunsystemet. Men vær obs på at reiki heler i prioritetsrekkefølge... energien går først, eller trekkes dit den trengs mest i første omgang. Reikienergien er hurtigvibrerende og trekkes dermed til de mer langsomt vibrerende der ubalansen finnes. Vi kan ikke styre dette selv.

Men man behøver slett ikke føle seg syk for å ta en Reiki behandling. Trenger du påfyll av energi eller føler deg sliten, stresset eller utbrent, ønsker å styrke immunsystemet eller rense kroppen for giftstoffer er reiki et veldig fint alternativ. Reiki virker på kroppen, sinnet og sjelen og prøver å få alle deler av deg til å fungere i harmoni og balanse og er dermed også en fin hjelp til selvutvikling. Mengden av energi som en person mottar er alltid avhengig av vedkommendes behov og ingenting kan gå galt. Chakraene kan også med fordel avballanseres. Chakraer er kort fortalt møtepunkter eller energipunkter for psykisk, fysisk og åndelig energi. Kroppen har uendelig mange slike energipunkter men vi konsentrere oss for det meste om de 7 vanligste chakraer, fra underlivet og opp gjennom hodet.. Reiki kan gis som et suplement til medisinsk eller fysikalsk behandling men aldri som en erstatning.

Reikibehandling

En vanlig behandling vare i ca 60 min. Du ligger behagelig, med lukkede øyne.. en stund på ryggen og en stund på magen, gjerne med et lunt teppe over deg. Du bør ha behagelige klær på. Du kan også sitte i en stol, men man slapper best av om man ligger. Rommet har en god atmosfære... rolig musikk spilles, om du velger det. Behandleren legger hendene på deg, enten etter et bestemt mønster eller han/hun leter seg frem til blokkeringene. Noen bruker reikisymboler som forsterker energien, noe jeg selv ofte benytter meg av. Hvordan man opplever en reikibehandling er ytterst forskjellig. Noen kjenner "prikking" eller "kribling", mens andre ser bilder, farger og ting som dukker opp fra fortiden. Noen føler seg fullstendig avslappet i kroppen, andre føler kulde/varme og noen sovner. Alt er like "riktig" og alle får like mye av denne reikienergien uansett hva de føler underveis. Etter behandlingen er det lurt å ligge å slappe av litt, ettersom reikienergien fortsetter å arbeide i kroppen en stund. I begynnelsen kan det i enkelte tilfeller være viktig å gi reiki flere ganger etter hverandre. Gjerne 3 ganger den første uken. Deretter en 1-2 ganger i uken og deretter litt sjeldnere. Drikk mye vann de neste dagene for å hjelpe til med utrenselsesprosessen som kan arte seg som lettere hodepine, diaree og kvalme, men som er forbigående.

Fjernreiki

Reiki kan også gis over store avstander og virker akkurat like godt som vanlig reikibehandling. Selv gir jeg både fjernreiki og vanlig reiki og har fine erfaringer med begge metodene.

Reiki kan også gis til planter, noe jeg selv har erfart... og til dyr, og er også en fin selvhealingsmetode. Så utrolig som det enn høres ut så kan reiki også ha innvirkning på ”døde” ting, som for eks. batterier og cd-spillere.... og mange andre ting. Jeg har selv gitt min gamle cd-spiller reiki ( en kveld etter en av mine reiki-innvielser) og fått den til å spille cd-er en hel kveld til ende. Den spilte ellers kun de to første sporene før den gav seg... det var en ganske spesiell opplevelse...

I Norge holdes det reikikurs en rekke steder og etter aktiveringen vil du ha tilgang til denne energien for resten av livet.

Og som Bill Sykes så fint uttrykker det i sin tegning.... ” We can all be healers”.
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
GaiaForum  |  Åpent Forum  |  Artikler o.l. fra brukerne (Moderatorer: Hekate, Mleta, Foti)  |  Emne: Reiki « forrige neste »
Gå til:  

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.14 | SMF © 2006, Simple Machines LLC
SMF Theme © Gaia
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!