Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering? Har du glemt passordet ditt?
Februar 07, 2012, 20:04:43
Hjem Regler Hjelp Søk Logg inn Registrer
Nyheter:

GaiaForum  |  Åpent Forum  |  Bok og film anmeldelser (Moderatorer: Hekate, Mleta, Foti)  |  Emne: A Witch Alone, av Marian Green 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: A Witch Alone, av Marian Green  (Lest 1431 ganger)
GF
Vedlikehold
Utlogget Utlogget

A Witch Alone, av Marian Green
« på: August 05, 2007, 20:58:41 »

21 januar 2004
Skrevet av Eir

Denne boken er en god håndbok for den som av ulike grunner ønsker å fordype seg i heksekunsten alene. Forfatteren har 30 års erfaring med heksekunst, både alene og i grupper, og har i denne boken prøvd å ta for seg essensen i mange tradisjoner. Hun starter boken med å fortelle hvilke ulemper og fordeler man får ved å arbeide alene, og tar også for seg ulike grunner til å ikke arbeide i grupper. Noen ønsker å jobbe alene, mens andre ganske enkelt ikke har mulighet til å delta i en gruppe. Boka er skrevet med utgangspunkt i engelske forhold, men veldig mye kan man lett overføre til Norge.

Boka består av 13 kapitler, og er lagt opp som en praktisk håndbok, med noen øvelser på slutten av hvert kapittel. Undertittelen ”Thirteen moons to master natural magic” oppfordrer til å ta for seg ett kapittel hver måne, og fordype seg i øvelsene. Hvert kapittel har også en anbefalt bokliste, hvor man finner både klassikere innenfor heksekunst og Wicca, og mer ukjente forslag. Så denne boken er også ett godt utgangspunkt for nybegynneren, siden den gir deg mange gode forslag til videre lesning.

Forfatteren understreker også at det er viktig at man ikke bare leser en eller to bøker om heksekunst, og setter i gang å praktisere slavisk etter disse. Hun oppfordrer til å lese mange ulike bøker, men sier også at det viktigste er å lytte til seg selv, og sine egne følelser rundt heksekunst. I det første kapitlet går øvelsen bla ut på å skaffe seg en stor kladdebok, og lage sin egen ”Book of Illumination”. Dette er en slags arbeidsbok man kan bruke til å skrive ned sine egne tanker og erfaringer i de tretten månene man utfører øvelsene hun anbefaler.

Når hun skriver om heksekunstens røtter og opphav er hun historisk sett på litt tynn is, men uten å gjenta de mest ”klassiske” feil man ofte finner i slike bøker. Hun oppfordrer også hver enkelt til å søke sin lokale historie, og å gå ut å oppsøke tradisjonelle hellige steder. I tillegg forklarer hun også hvordan man kan finne sine egne hellige steder i naturen, ved å finne spesielle trær og steiner, små høyder og innsjøer osv, hvor man føler en egen stemning.

Hun forteller om Guden og Gudinna og tar for seg den klassiske historien man bla finner igjen i Wicca, og gir eksempler på hvordan man kan finne dem igjen i ulike mytologier. I en øvelse illustrerer hun også hvordan man skal gå frem for å blir bedre kjent med det guddommelige, fra sitt eget perspektiv. Naturens gang og årets sykluser blir illustrert med de åtte sabbatene, og Guden og Gudinnas rolle i disse. Hun trekker også linjene videre til livets sykluser, og hvordan vi mennesker forandrer oss, i samsvar med gudenes utvikling gjennom året.

Når hun kommer inn på den magiske praksisen starter hun med sirkelen. Hensikten med den magiske sirkelen, hvordan man skal kaste den og hvilke redskaper man trenger. Når det kommer til redskapene er hun anbefaler hun bare ett minimum, og oppfordrer til å lage mest mulig på egen hånd. Hun har også med ett kapittel som tar for seg meditasjon og astralplanet, og litt senere i boka tar hun også for seg regresjon til tidligere liv, for å gjenkalle tapt visdom.

Ulike former for healing blir også tatt opp, både psykisk og fysisk, og hvordan synes på legekunst har forandret seg opp gjennom tidene. Hun skriver også om bruken av planter og urter innenfor magi, med øvelser som går på hvordan man skal bli kjent med de mest vanlige urtene. I kapitlet om divinasjon tar hun for seg mange ulike, men enkle metoder. Runer, pendler og kvister blir tatt med, og hun henviser også videre til bøker om tarot.

Til slutt tar hun også opp selvdedikasjon. I stedet for å fokusere på ett eventuelt rituale, legger hun vekt på hvilke tanker og følelser hver enkelt gjør seg rundt dette og hva en slik dedikasjon vil innebære.

Alt i alt er dette en god håndbok for alle som ønsker å begi seg ut på heksekunsten alene. Denne boka blir også ofte anbefalt av Wiccans, men passer for alle som ønsker å utvikle sine magiske krefter og finne kontakten med naturen, uten at man trenger å knytte seg til en bestemt retning.

Loggført
Luna Nitic
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

Sv: A Witch Alone, av Marian Green
« Svar #1 på: Mars 29, 2009, 16:07:33 »

Flott opsummering av boka! Smiley
jeg har denne, men ikke fått lest den ferdig.
Loggført
Naira
Administrator
Utlogget Utlogget

Alder: 33

Gemini

Sjefen selv

« Svar #2 på: Mars 10, 2010, 02:32:43 »

Enda ikke fått lest den jeg, selv om jeg har tenkt på det i flere år. Nå er det sannelig på tide! Smiley
Loggført

~ Mvh Naira  ~

Each step in your life, each choice you make, is your sacred path.
CamillaW
Aktiv bruker
**
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Juli 24, 2010, 18:35:12 »

Denne boka hørtes flott ut! Smiley
Loggført
myrtel
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

Alder: 35

Scorpio

« Svar #4 på: Mars 26, 2011, 23:34:34 »

Bra anmeldelse:-) Jeg har denne boka jeg også, men den hadde visst blitt satt på vent i bokhylla på ubestemt tid ettersom jeg synes det er tungt å lese bøker på engelsk. Men skal se om jeg ikke skal tusle meg en tur bort i bokhylla nå........
Loggført
cholera
Aktiv bruker
**
Utlogget Utlogget

Alder: --

Aries

« Svar #5 på: Mars 27, 2011, 17:51:34 »

Ser det er en gammel tråd, men nå har jeg tenkt til å kjøpe boka, men det er to bøker som heter det, og jeg kunne godt kjøpe begge, men vil ikke sitte igjen med to like bøker Cheesy

Her er de:
http://www.tanum.no/product.aspx?isbn=0007133235
http://www.tanum.no/product.aspx?isbn=1571746188

Jeg regner med at det er den første, siden den siste ble utgitt noen år senere enn denne posten.. Har jeg rett?
Er det samme bøker? :$
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
GaiaForum  |  Åpent Forum  |  Bok og film anmeldelser (Moderatorer: Hekate, Mleta, Foti)  |  Emne: A Witch Alone, av Marian Green « forrige neste »
Gå til:  

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.14 | SMF © 2006, Simple Machines LLC
SMF Theme © Gaia
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!