Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering? Har du glemt passordet ditt?
Mai 19, 2012, 14:37:10
Hjem Regler Hjelp Søk Logg inn Registrer
Nyheter:

GaiaForum  |  Åpent Forum  |  Bok og film anmeldelser (Moderatorer: Hekate, Mleta, Foti)  |  Emne: Alkymisten, av Paulo Coelho 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] 2 Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Alkymisten, av Paulo Coelho  (Lest 6468 ganger)
GF
Vedlikehold
Utlogget Utlogget

Alkymisten, av Paulo Coelho
« på: August 05, 2007, 21:01:54 »

2. mai 2004
Skrevet av Cunniva

Det enkle er ofte det vakreste!

Boken lærer oss: Å lytte til vårt hjerte, forstå tegnene på livets vei og fremfor alt å følge sine drømmer.
Dette er en bok som viser oss at vi har kontroll over livene våre. At vi har muligheten til å sette drømmene våre ut i livet, om vi velger å leve dem ut.

Til tross for at Alkymisten er en enkel bok, fylt med enkle ord, enkle formuleringer og enkle uttalelser, er boken som er skrevet av forfatteren Paulo Coelho, en bok du ikke så lett glemmer.

Boka overbringer et dypt inspirerende budskap, ved å fortelle en meget enkel fabel om en ung gjetergutt som er på leting etter ”skatten” sin.
Fra Spania reiser han til Tanger og gjennom Egypts ørken til et skjebnesvangert møte med alkymisten. Den unge Santiago som gikk på presteutdanning til han var 16, ble hyrde fordi han lengtet etter verden. En natt han satt under et kirsebærtre, som vokste opp gjennom taket på en forlatt kirke, drømmer han samme drømmen som uken før.
At han vil finne en stor skatt ved pyramidene i Egypt. Han begir seg ut på reisen sin.

Skjebnen lar ham møte , blant annet Melkizedec, kongen av Salem. Han gir Santiago to rådgivende steiner: Urim og Tumim, ”ja” og ”nei””. Og en forklaring: "Når du ikke kan se tegnene, kan du bruke steinene. Still dem alltid klare spørsmål."
Han blir kjent med glasshandleren i Tanger, og engelskmannen som søker alkymien. Han krysser Sahara i en kamel-karavane, angripes av røvere, og han kaller på, og tar i bruk vindens, solens og ørkenens krefter.

Begreper om liv, kjærlighet, og skjebne finnes i overflod i denne historien, ofte kreves det mye å tenking i mellom kapitlene.

Langs livsveien blir vi stilt ovenfor veivalg som styrer oss inn på forskjellige retninger. Alkymisten mener vi har hver vår skjebne som kommer fra våre valg, og om vi lærer oss å lytte til verden rundt oss kan vi se kraften i våre valg og se at det er vi som sitter med makten til å styre våre liv. Når du oppdager at det er du som har kontrollen vil du se på verden fra et nytt perspektiv.
Det nye perspektivet gir deg muligheten til å ”se” at universet jobber for at dine ønsker og drømmer skal bli oppfylt. Det er ikke noe magisk ved det. Det er å legge merke til at et valg fremfor et annet kan føre oss et eller flere steg mot å oppfylle målet vårt.

Alkymisten er en magisk historie om drømmer, skatter og om å lytte til sitt hjerte, og følge det. Alkymisten er full av poesi og visdom. Dette er ingen vanlige novelle, men en som fanger hjertet.

Noen ganger må man reise langt, både fysisk og åndelig for å finne det som du egentlig har!
Loggført
Judith
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

Sv: Alkymisten, av Paulo Coelho
« Svar #1 på: August 12, 2007, 09:41:53 »

anbefales. har lest den Smiley
Loggført

"Hvis du vil få ting til å skje, så gjør det nå"!
Yppersteprestinnen
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: August 12, 2007, 11:18:04 »

Noen som vet hvor jeg får tak i den? Huh?
Loggført

*Synger med Ravnevinge*
Morgana
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Alder: 31

Cancer

« Svar #3 på: August 12, 2007, 11:32:54 »

Så og si alle bohandlere har denne boken, eller kan bestille. Veldig god bok
Loggført

Jeg skaper mitt eget liv
Yppersteprestinnen
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: August 12, 2007, 18:12:26 »

Takk, da skal jeg lete...   fletter
Loggført

*Synger med Ravnevinge*
Lia_nailo
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

Alder: 30

Capricorn

« Svar #5 på: August 12, 2007, 21:52:24 »

Enig at dette er en fin bok. Den er ikke tykk, i motsetning til mange andre bøker. føler tykke bøker har blitt en trend på bokfronten på lik linje med lange filmer. vikrelig en bok som vekker ettertanke.
Loggført

Believe in the ideal, not the idol!!

Tis strange - but true;
for truth is always strange;
stranger than fiction
Altena
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

Aries

« Svar #6 på: August 12, 2007, 21:54:42 »

Uten tvil min soleklare favorittbok.....falt totalt for den etter å ha lest den for første gang for 8 år siden og elsker den fremdeles Cheesy
Loggført

~Tillat deg selv å hente frem følelsen av glede, og kjenn på den daglig~
AnabellT
Nykommer
*
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: August 28, 2007, 08:24:38 »

Boka er kjepe god. Historien i seg selv er nydlig og Paulo Coelho har en helt egen måte å skrive på som gjør det enda bedre.
Loggført

Let the rain fall.....
danjah
Nykommer
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

Libra

« Svar #8 på: Oktober 22, 2007, 20:33:17 »

Jeg har boka i to kopier, hvis du fortsatt trenger. Si ifra og den er din.
Loggført
Drømmefanger
Aktiv bruker
**
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: Oktober 22, 2007, 21:00:43 »

Cheesy Ei nydeli bok, hjalp meg å begynne å snu livet i en annen retning for noen år siden
Loggført

Hald i handa mi du, hald meg tett innte deg
Hald meg slik at eg kjenne eg leve!
blueye
Aktiv bruker
**
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: November 10, 2007, 16:00:50 »

En nydelig bok og en super gave (jeg ender alltid opp med å gi bort den jeg har så jeg må kjøpe ny)

Full av små gullkorn, i tillegg spennende og har en super slutt, hva mer kan man ønske seg av en bok?  Grin
Loggført
viola
Aktiv bruker
**
Utlogget Utlogget

Alder: 37

Aries

« Svar #11 på: Desember 06, 2007, 22:36:39 »

Har den som lydbok i bilen i disse dager. Hører på den frem og tilbake på jobb (tot. 2 timer hver dag) Enestående bruk av tid som ellers føles nokså bortkastet.
Denne boka har mye å bidra med  claphands
Loggført

lys og lykke ønskes deg
lys og lykke venter  deg
Astralico
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #12 på: Januar 29, 2009, 20:55:46 »

bra böker. underholdende.
Loggført
Bergtussa
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

Alder: 45

Aries

« Svar #13 på: Februar 02, 2009, 11:03:36 »

Alkymisten er bra Smiley
Paulo Coelho har mange gode bøker. En mann med innsikt...... klapper
Loggført

To Love Is To Be Happy With
roy a
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: Februar 05, 2009, 10:49:53 »

Den så bra ut!
En interessant, inspirerende og eventyrlig bok. Det kan jo nesten ikke ble bedre  Cheesy
« Siste redigering: Mars 19, 2009, 09:57:10 av Caelestis, Grunn: Personopplysninger » Loggført
Sider: [1] 2 Til toppen Skriv ut 
GaiaForum  |  Åpent Forum  |  Bok og film anmeldelser (Moderatorer: Hekate, Mleta, Foti)  |  Emne: Alkymisten, av Paulo Coelho « forrige neste »
Gå til:  

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.14 | SMF © 2006, Simple Machines LLC
SMF Theme © Gaia
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!