6 april 2003
Skrevet av Maeve
Jeg begynte å interessere meg for drømmer i sin helhet da jeg i 1995 fikk et varsel i drømme hvor min avdøde farmor sa til meg: ”Ta dine drømmer alvorlig”. Jeg begynte å lytte mer til drømmenes varsler. Skaffet meg en drømmebok ”Den store boken om drømmer” av Julia & Derek Parker. Jeg forsøkte virkelig å tyde drømmene, men det var en møysommelig jobb, fordi jeg rett og slett ikke forstod. Bokens tolkninger føltes ikke rett for meg.
I 1999 var jeg hos en kjent håndanalyser. Jeg trodde ikke på sånt, og tok turen etter mange anbefalinger. Han fortalte at jeg var ”en sanndrømmer”, og dette fikk meg til å tenke. Begynte å tenke på de merkelige drømmene mine, og hva jeg hadde sett i drømmebøker. Jeg hadde også en annen drømmebok. ”10 000 Drømmetydninger” av G. H Miller. Jeg ble rett og slett ikke overbevist om denne boken heller.
”Ta en drøm hvor du drømmer om at en katt angriper deg.” I drømmeboken står det: Å drømme om en katt betyr ulykke med mindre du lykkes i å drepe den eller fjerne den av syne. Hvis katten angriper deg, vil dine fiender ty til ekstreme midler for å sverte ditt omdømme og sørge for at du mister eiendom. Hva om en sart person tror på dette? Flere og flere ting i disse bøkene fikk meg til å reagere. Jeg fant ut at det var ikke slik.
Jeg lot bøkene stå urørt i bokhyllen min, for de stemte ikke med virkeligheten. ”En drøm er en drøm, du har selv drømt den. Den taler for seg selv. Den er ditt eget skapende verk, ditt eget eventyr fra det nattlige ubevisste. Du har laget den. Den er til å ta og føle på”. Sitat fra Benedicte Thiis ”Regnbuetreet” med drøm og symbolverden.
Juni 2002 fikk jeg foretatt en analyse hos en kjent medium og healer. Hun visste ingenting om meg. Kun navn og fødselsdato og hvor jeg bodde. Jeg visste rett og slett ikke hva jeg skulle tro da jeg leste gjennom analysen.
Hun skriver blant annet: Du har betydelig virksomhet i din aura, i auraen som sirkulerer rundt hodet, det kalles for det mentale legemet. Det er her den ”åndelige pakken ligger”, en pakke som du må åpne selv. ”Har du hatt følelse av å gå ut av kroppen?”. Hun registerte sterke pulserende vibrasjoner i bakhode- regionen, og hun sier videre at det er der bevisstheten vår går ut og inn. Videre spør hun meg, Drømmer du mye? Ikke vær så sikker på at alt er vanlige, ordinære drømmer. Det kan tenkes at bevisstheten din blir hentet og vist symboler, tegn, situasjoner som du selv må forsøke å tolke.
Jeg begynte å drømme mer og mer. Jeg ble vist symboler og tegn. Jeg holdt på å bli sprø av alt dette. Jeg fant ingenting. Jeg så i min bok "Regnbuetreet". Noen ganger stemmer det og andre ganger igjen skapte det full forvirring. Jeg fikk en advarsel i drømme, jeg så ikke at det var en advarsel. Jeg ba en venninne tolke den, og flere andre forsøkte, jeg var totalt blind. Jeg valgte å sende den til henne som tok analysen. Der fikk jeg svaret, og jeg lærte en lekse som sved...
Etter denne opplevelsen fikk jeg en ny drøm og da var det rett og slett en test jeg var på. Men jeg hadde lært leksen min og forstod det bedre. Det beste er å tolke sine egne drømmer. Ennå kan jeg stå fast og føle at jeg ikke kommer noen vei, og det hender at jeg legger inn drømmen på forumet og får litt hjelp der. I hvertfall får man en liten pekepinn. Men da kommer vel det store spørsmålet? Hvordan går jeg fram? Først vil jeg forklare litt.
Det er litt viktig å få med seg, deretter skal jeg komme med min framgangsmåte som har hjulpet meg til å analysere mine egne drømmer. Det er greit med hjelp i begynnelsen, slik at du kanskje ser drømmen klarere selv. Vi mennesker tolker ulikt, og det som føles riktig for deg er kanskje det riktige svaret for deg. Det er noe som du selv bare vet svaret på.
Gjentatte drømmer:
Tilbakevendende eller gjentatte drømmer er meget vanlig blant befolkningen. De har et viktig budskap som det kan være vel verdt å finne ut av. Hvis du har en drøm som har gjentatt seg siden du var ganske ung, handler den sannsynligvis om en side ved din personlighet som har vært et problem for deg hele livet. En tilbakevendende drøm kan også ha sammenheng med et aktuelt problem.
Når du prøver å finne ut av hva en slik drøm betyr, er det viktig å notere seg alle forandringer i drømmen, selv de minste. Dette kan gi viktige signaler om hva drømmen egentlig handler om.
Jeg skal komme med et eksempel. For noen dager siden fikk jeg et fortvilt brev fra en venninne. Hun hadde hatt den samme drømmen i lang tid og den oppstod i ulike varianter hver gang. Hun skjønte ikke helt hva drømmen ville fortelle henne.
Hun drømte:
Jeg befinner meg i mitt hjem, men det var ikke likt som det er i dag. Det virker som alt er på en flate. Jeg stod i gangen og prøvde å rydde opp. Kanskje jeg nettopp var flyttet dit, det virket slik. Jeg var i dårlig humør, for jeg fikk ingen hjelp med ryddingen. Så mot stuen og der sitter min samboer lett henslengt i en rød stol og pratet med min sønn. Han så nesten ikke på meg, for han satt godt og orket ikke røre seg for å hjelpe meg.
Min tolkning av denne korte drømmen ble slik:
Ditt hjem, enten det er hus eller leilighet gjenspeiler på ditt indre jeg. Din personlige ubevisste. Du befant deg i gangen som blir fasaden mot verden. Du sender ut signaler til omgivelsene dine at alt er såre bra mellom din samboer og deg. Er det egentlig det? Humøret ditt var ustabil og du var passelig irritert. Siden han satt lett henslengt i stolen, og det henspeiler igjen til forholdet mellom dere. Han venter på et utspill fra deg. Kan også stå for at han tar seg litt for godt til rette, og kanskje på en måte som du ikke liker! Er han så utrolig naiv? (snakker med din sønn, og barn står for naivhet) Når det gjelder farger så har det sin betydning. Rødt står gjerne for aggresjon, du er på en måte sint på han for et eller annet. Kan være at han er så mye borte, og du trenger gjerne mer hjelp på det praktiske plan.
Drøm nummer 2 kom noen dager etter, og hun skriver:
Var i et hus, alt på ei flate og i en trehvit gang. Jeg lukket opp utgangsdøren, og under et lite overbygg stod det en pappeske med noe oppi, på toppen av esken var det litt snø. Jeg tar opp en pose som hadde hanker på. Jeg tittet oppi posen, og det var en pose fra en gullsmed. Inni posen var det sølv og det virket som store gjenstander. Jeg fant ut at det måtte være noen som hadde glemt den posen, og at jeg måtte ta vare på den til noen kom å spurte etter den. Under den posen med snø på var det noe rødt. Jeg vet ikke hva det var, jeg hadde ingen ekkel følelse av det heller. Plutselig befinner jeg meg i en stor butikk og ser på forklær. Jeg ser noen som henger på et stativ. Jeg ser forklærne meget tydelig, et i blått, et i rødt, og et gult med stor solsikke på. Tenkte at det hadde vært greit med et forkle når jeg skulle skifte på senga, eller re den opp. Dette var forklær som man kan nyte rundt livet...
Min tolkning av drøm nummer to ble slik:
Nok en gang inne på din personlige ubevisste, og hvilke signaler du sender ut til verden og omgivelsene dine. Siden gangen var i trehvit står det for tomhet, at du føler en slags tomhet i deg. Er ikke idyllen bra, eller holder det på å slå sprekker? Er det noe du kan gjøre for at tingene skal bli bedre? Du åpner opp for følelsene dine. Siden det var litt snø på esken lurer jeg på om følelsene dine for din samboer ikke er helt som du forventer. Litt kjølig drag her. Posen er en ting som du oppbevarer noe i, hankene står mer for at du skal favne og gi det næring. Gullet står for mannelig kraft ( din samboer), og sølv er kvinnelig. Gjenstandene som jeg tror forestiller dere som par. Hva er det du skal ta vare på? Jo, kjærligheten. Men han skal vel ikke spørre etter å få kjærlighet, det handler om å elske betingelsesløst, og godta hverandre for hva man er. Er du sint for at du må være så mye alene? ( rødt står for aggresjon), siden du ikke følte det ekkelt, kan det være at din underbevissthet var klar over hva som er den egentlige grunnen?
Du havner i en butikk, der du får nye egenskaper og kvaliteter, erverver deg nye aspekter og kjøper noe nytt. Der finner du forkle i tre forskjellige farger. Dette er beskjeden fra dine hjelpere som du hadde bedt om hjelp fra. De sendte forklær som betyr noe som du vil beskytte, hva vil du beskytte? Du dekker forkle rundt livet og underlivet. Har med seksuallivet ditt og gjøre, ditt samliv.
Fargene blått er klarhet, rød er kraft, og gul er glede. Solsikke står for livskraft. Du skulle bruke forkle når du skulle re opp sengen, og sengen står for hvile, trygghet og seksualitet. Nå har du skjønt hva drømmen din ville fortelle deg.
Dette var jo ganske så klart at drømmene påpekte hva som var galt i forholdet deres. Jeg ringte min venninne, og spurte om hun egentlig ville vite hva drømmene hennes fortalte. Det ville hun, fordi hun slet så fælt. Da jeg hadde fortalt alt dette var det stille lenge, og hun sier så at det var rett. Tingene falt på plass, og dette måtte hun gjøre noe med. Min erfaring er at gjentatte drømmer bør bearbeides. Men er vi flinke nok til å gjøre noe med problemet?

Skrevet av

Loggført