Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering? Har du glemt passordet ditt?
Februar 10, 2012, 09:44:28
Hjem Regler Hjelp Søk Logg inn Registrer
Nyheter:

GaiaForum  |  Åpent Forum  |  Artikler o.l. fra brukerne (Moderatorer: Hekate, Mleta, Foti)  |  Emne: Eteriske oljer og brukstips 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Eteriske oljer og brukstips  (Lest 5301 ganger)
GF
Vedlikehold
Utlogget Utlogget

Eteriske oljer og brukstips
« på: August 05, 2007, 18:15:18 »

6 mars 2004
Skrevet av Naira

Min interesse for eteriske oljer startet den gangen jeg var på handletur i Trondhjem og forvillet meg inn i en butikk hvor det bugnet av disse små flaskene. Dette var i 1995, og eteriske oljer var enda ikke så utbredt som det er i dag. Jeg ble nok stående en times tid og spurte og gravde før jeg gikk derfra med noen flasker og et lite hefte som forklarte litt om aromaterapi og bruken av eteriske oljer. Dette ble for meg starten på noe som skulle vise seg å fort bli en lidenskapelig hobby.

Plantenes blod - er det vi kaller de eteriske oljene, og de har stimulerende og helbredende effekt på mennesker. Bruken av eteriske oljer er en av de formene innen naturmedisin som faktisk vokser hurtigst og det er virkelig et ypperlig eksempel på en helhetlig tilnærming til helsen. For det første kan eteriske oljer brukes til å behandle mennesket, både kroppen, sinnet og ånden. I motsetning til skolemedisinen, som setter inn midler for å stoppe et bestemt sykdomsforløp, kan eteriske oljer ha en spesifikk innvirkning på et sykdomsforløp, samtidig som de støtter og styrker mennesket og dermed bidrar til at det kan bli kvitt sykdommen. Eteriske oljer har i tusenvis av år vært kjente for å kunne brukes til å lege sår, drepe bakterier, kvikke oss opp eller få oss til å slappe av. Kontrollert bruk av eteriske oljer, kan opprettholde og fremme helsen og velværen, og gi oss livskraft til kropp og sjel, og dermed lettere å takle hverdagens jag og stress. De eteriske oljene har forskjellige og godt dokumenterte virkninger, i tillegg har effekten av massasje en god virkning. Eteriske oljer antas å virke ved at små molekyler trenger gjennom huden, kommer over i kapillærårene og fraktes rundt i kroppen. I tillegg påvirker oljene naturlig nok luktesansen vår. Eteriske oljer har også opp igjennom tidene blitt brukt mye til både parfyme og hudpleie.

Det er veldig mye å si om eteriske oljer, men her vil jeg først og fremst legge frem noen tips om hvordan du kan bruke eteriske oljer i din hverdag. Oljene brukes nemmelig ikke bare til behandling, men har en rekke andre nytteverdier også. Først litt nødvendig innformasjon:

Eteriske oljer er svært konsentrerte og det skal kun brukes noen få dråper til for å få den ønskede virkningen. Det ligger veldig mye kraft i bare en dråpe faktisk, så her skal man ikke pøse på, men prøve seg forsiktig frem. Det er også en rekke hensyn man skal ta når man bruker oljene, så jeg vil på det sterkeste anbefale at man skaffer seg en bok eller lignende og setter seg inn i oljenes verden før man begynner å eksperimentere selv. Bruk aldri en olje før du kjenner til hvordan den skal brukes og ikke brukes! Enkelte oljer skal f. eks ikke brukes på gravide og kan i verste fall føre til en abort hvis hensyn ikke blir tatt. Barn og eldre skal ikke ha like sterke doser som andre, og det er slettes ikke alle oljer som bør brukes til denne gruppen. De tryggeste oljene for barn er lavendel og kamille, brukt i små mengder. Sist men ikke minst, bruk aldri oljer ufortynnet på huden, hvis du ikke er helt sikker på at den er ugiftig og ikke irriterende på huden ved direkte påføring. Lavendel er en av de få oljer som kan brukes rett på huden, som f.eks ved sår eller hodepine hvor man kan smøre en dråpe på tinningen. Som en generell regel så skal eteriske oljer først blandes ut i en baseolje, d.v.s. en vegetabilsk oljer som gjerne er kaldpresset, i mengden ca 2-4 dråper pr 10 ml baseolje. Unntaksvis kan du bruke rene eteriske oljer i badekaret, men ikke overdriv og rør oljene godt ut i vannet før du stiger oppi. Brukes oljene i badevannet til barn derimot, bør den først blandes ut i en baseolje. Til barn mellom 0-3 år bør man bare bruke en fjerdedel av mengden som brukes til voksne, og halvparten av voksendosen til barn mellom 3-12 år.

Når eteriske oljer brukes på riktig måte, med fornuft, er de ufarlige, behagelige, legende og kan i stor grad fremme en sunn livsstil. Siden oljene som sagt er ytterst konsentrerte planteessenser, er det svært viktig at de behandles med respekt.

Husk: Store doser hemmer - små doser fremmer!

Uhell med eteriske oljer

Hvis du ved et uhell søler eterisk olje på huden eller utvikler allergiske reaksjoner på en olje, skal du først påføre huden en baseolje og deretter skylle området med rikelig med kaldt vann og fortsette å påføre kaldt vann i minst 20 minutter. Grunnen til at du skal smøre deg med baseolje er at denne vil trekke til seg og blande seg med den eteriske oljen, mens vann og olje som vi vet, ikke blander seg. Hvis irritasjonen vedvarer skal du alltid oppsøke lege.

Hvis du får eterisk oljer i øynene, skal du også her først dryppe øynene med en baseolje og deretter skylle gjentatte ganger, og oppsøke lege med en gang hvis rødheten eller irritasjonen vedvarer.

Mange eteriske oljer er ufarlig ved utvortes bruk, men er giftige hvis de inntas, for eksempel Eukalyptus. Hvis du har misstanke om at du er forgiftet av en eterisk olje, må du ringe til en lege eller oppsøke legevakten. Oppstår det alvorlige tegn eller bevisstløshet, eller at et lite barn har inntatt eterisk olje, må du umiddelbart ringe etter en ambulanse.

Innkjøp og oppbevaring

For at oljene skal virke som de skal, er det veldig viktig at du forsikrer deg om at oljene du kjøper er ekte vare. Eteriske oljer skal være rene ublandede plante-essenser. Det holder derimot ikke at en olje kun er merket med ”100 % ren eterisk olje”, eller bare ”Ren eterisk olje”, men handler du fra en seriøs forhandler så vil du utifra etiketten få mer informasjon enn dette.

Aromaterapi og eteriske oljer er svært inne nå, og det drar også med seg en rekke importører som ikke har noen som helst, eller lite kunnskap om oljene, og heller ikke er interessert i å følge seriøse normer for salg av eteriske oljer. Noen oljer er svært dyre å utvinne og vil naturligvis være dyre i salg, derfor skjer det dessverre også at noen sper ut oljen med andre billigere oljer som har en lignende effekt, eller de blir tynnet ut med syntetiske aromakjemikaler. Denne vil da beholde duften, men miste mye av sin terapeutiske effekt. Derfor må du som kunde være ekstra nøye når du handler inn eteriske oljer.

* Kjøp kun eteriske oljer av pålitelige forhandlere hvor det står tydelig og klart Eterisk olje på flasken. Kommer du over oljer under navnet ”Aromaterapi olje”, e.l. så la være å kjøpe.
    * Forsikre deg om at det latinske navnet på planten som oljen er utvunnet fra står opplyst sammen med det norske og hvilket land oljen kommer fra.
    * Det skal alltid stå visse sikkerhetsforeskrifter på etiketten, og det er selvfølgelig en ekstra fordel om batchnummer står opplyst slik at den kan spores. Jeg bruker selv eteriske oljer hvor batchnummer ikke er opplyst, men til gjengjeld har jeg fått analysesertifikater på disse. En hver seriøs forhandler skal kunne dokumentere for oljene hvis du spør.
    * Oljen skal være tappet på mørke glassflasker, med innsats og kapsel.

Et lite tips for å sjekke om oljene du har stående er rene, er å dryppe et par dråper på en stoffbit og vente til oljen har fordampet. Rene eteriske oljer er ikke fete slik som andre oljer vi kjenner, og skal derfor ikke etterlate seg noen fettflekk.

Eteriske oljer er levende organisk materiale, som er i prosess hele tiden. Oljene kan endre seg ved feil lagring og håndtering. De faktorene som kan ødelegge en eterisk olje, er lys, varme og oksygen. Den beste eteriske oljen til legende formål er den ferskeste. Sollys er spesielt ødeleggende, og man skal huske at oljer fordamper fort, derfor bør eteriske oljer oppbevares i mørke glassflasker, og helst kjørlig. Selv oppbevarer jeg alle mine oljer i et skrin, i kjøleskapet. På den måten holder de seg lengre. Det er derimot verdt å merke seg at noen av harpiksoljene og absoluttene gjerne blir tyktflytende ved lavere temperatur enn romtemperatur og må tas ut av kjøleskapet en stund før de kan brukes. Det positive med at eteriske oljer eldres er at de utvikler sterkere aroma som f. eks hos lavendel, Patchouli, og vetiver, så ikke kast dem hvis de blir for gamle, bruk dem heller til parfyme, i støvsugerfilteret e.l. Oppbevar alltid eteriske oljer utilgjengelig for barn og dyr.

Brukstips

Oljene kan brukes på mange måter og til mange formål. Vanlige bruksområder er:

* Duftlampe/oljebrenner
    * Aromastein
    * Massasje
    * Bad
    * Hudpleie
    * Hårpleie
    * Parfyme
    * Luftrenser og romspray
    * Omslag
    * Inhalasjon
    * Badstue

Oljebrenner på soverommet

Har barnet ditt problemer med å sovne om kvelden? Sett inn en oljebrenner med lavendelolje før leggetid. Fyll beholderen først med vann så oljen ikke brenner seg, og drypp i noen dråper med lavendel og/eller kamille (se nedenfor) En dråpe kan virke som ingenting, men selv om du ikke synes det lukter mye, så husk at det er annerledes for barnet.

Babyer * 0-6 måneder:
1 dråpe Lavendel 1 dråpe Kamille.

Babyer* 6 måneder- 1 år:
3 dråper Lavendel eller 1 dråpe Kamille.

Barn* 1-4 år:
5 dråper Lavendel eller 2 dråper Kamille.

Voksne kan også nyte godt av en oljebrenner på soverommet, eller man kan dryppe noen dråper direkte på putevaret hvis man har problemer med å sove. (Bare vær forsiktig så du ikke heller på for mye)

Eteriske oljer for fred og ro:
F.eks Lavendel, Rosentre, Kamille, Vetiver, Muskatellsallvie...

Eteriske oljer for romantikk:
F.eks Ylang Ylang, Rose, Sjasmin, Rosentre, Sandeltre, Patchouli...

Eteriske oljer i gang og stue

Det første du legger merke til når du kommer inn til noen, er hvordan det lukter, og det samme gjelder jo de som besøker deg. Grunnen til at eteriske oljer egner seg så godt til å spre duft er først og fremst fordi det ikke lukter parfymert slik som det gjør av vanlig parfyme og duftoljer. En tung parfymert duft som slår i mot deg idet du stiger inn i gangen til noen, er ikke behagelig i det hele tatt. En svak deilig duft som ikke er for påtrengende derimot blir noe helt annet. Oljer jeg som oftest bruker her er Lavendel, Rosentre, Mandarin eller Ylang Ylang. Andre oljer å anbefale er sitron, appelsin, grønnmynte, geranium.. og det er mange flere som egner seg godt. Prøv deg frem og finn ut hva du selv foretrekker.

Eteriske oljer på kjøkkenet

Hva er vel mer deilig på et kjøkken enn en svak duft av oljer fra krydderplanter og frukter? Du kan bruke en oljebrenner, aromastein, romspray eller ganske enkelt dryppe noen dråper nedi sluket på vasken.
Egnede oljer er f.eks Kanel, Ingefær, Sitron, Rosmarin, Grapefrukt, Kardemomme, Basilikum, Sypress, Peppermynte, Lime, Bergamott...

Eteriske oljer på badet

Ja, vi vet alle hvordan det noen ganger kan lukte på et toalett. Her kommer virkelig eteriske oljer til sin rett, da de ikke bare sprer duft, men også kan redusere mengden luftbårne bakterier eller fjerne de helt. Bruk en romspray eller du kan ha noen dråper i vasken og sette på varmtvannskranen litt så sprer duften seg. De fleste eteriske oljer har til en viss grad bakteriedrepende eller nøytraliserende effekt, men de mest effektive her er: Bergamott, Cajeput, Nellik, Eukaluptus, Einerbær, Lavendel, Sitron, Niaouli, Rosmarin, Tea tree og Timian. Ellers er alt av Sitrusdufter, Furu o.l. veldig godt egnet på badet synes jeg.

Røyking

Oljene hjelper nok ikke stort for å få deg til å stumpe røyken, men de kan fjerne røyklukten som setter seg i klær, gardiner, vegger og tak. Bruk enten en aromaspray eller en oljebrenner.
Egnede oljer er f.eks Sedertre, Sitron, Tea tree, Sitrongress, Litsea cubeba..

Rengjøring

Støvsugeren gir ikke fra seg noen god lukt, men dette løser man enkelt med å dryppe noen dråper olje i filteret. Her er det ypperlig å bruke oljer som er utgått på dato, siden det kun er duften man vil ha nytte av. Drypp 5-10 dråper av den oljen du synes passer. Du kan også bruke oljer i vaskevannet hvis du vil ha en annen duft. Personlig synes jeg Gran og Furu er de beste å bruke, men smak og behag. Alt av sitrusdufter og mynteoljer egner seg også svært godt.

Innsekter

Mange mennesker elsker duften av Lavendel, men fluene hater den! Er du plaget med fluer på kjøkkenet så bruk en romspray eller oljebrenner med Lavendel. Du kan også forsøke med Litsea cubeba eller Sitron. Er du en av dem som drar frem radarsprayen når sommeren er her og fluene innvaderer huset ditt, så kan du heller prøve denne blandingen: 30 dråper sort pepperolje og 2 tsk sukker. Rør ut med litt vann til en tykk grøt og sett det frem i en skål.

For å holde myggen borte kan du prøve følgende oppskrift:

4 dråper Sedertre
2 dråper Eukalyptus
8 dråper Sitronella
4 dråper Lavendel
30 ml baseolje – f.eks mandelolje.

Blandingen kan du smøre på kroppen, eller du kan bruke den i en oljebrenner.

Katter

Neida, kattene vil vi selvfølgelig ikke noe vondt, men ikke alle steder ønsker vi tråkking og markering. Katter er veldig følsomme for dufter, så har du en katt vil du fort finne ut hva du får lov til å bruke av olje i oljebrenneren din eller ikke. Katter har også et godt minne, så ved litt hjelp av oljer kan du lykkes i å holde katten din borte fra steder den er uønsket. Som f.eks de fine krukkene med urter du kanskje har stående ute.. Drypp noen dråper på kanten, med Kryddernellik, Japansk Peppermynte og Bergamott. Hva med sandkassen? Her kan du bruke en sprayflaske og spraye kantene på sandkassen. Du kan også forsøke med Svart Pepper, noen synes det fungerer bedre.

Når vi først er inne på urter, så tenkte jeg å avslutte med noen oppskrifter på blandinger du kan bruke til plantene dine, når de er angrepet av lus og innsekter. Blandingen lages i en sprayflaske, husk å ryste før bruk.

For sterkere planter

Følgende blanding er bra for å styrke planten ved lett insektsanngrep:
3 dråper Salvieolje
1 dr Kryddernellikolje
500 ml vann

Eller

2 dråper Timianolje
2 dråper Lavendelolje
2 dråper Kryddernellikolje
500 ml vann

Alvorligere angrep

Ved alvorligere angrep må blandingen gjøres sterkere og det må sprayes ofte med noen dagers mellomrom. Spray bare på slik at det angrepne stedet for en en god dusj.
30 dråper Salvieolje
30 dråper Timianolje
15 dråper Kryddernellik
100 ml vann

Eller

30 dråper Koriander
30 dråper Kanelbladolje
100 ml vann.

Kilder: Aromaterapi av Susan Curtis, Eteriske oljer i din hverdag av Finn Andersen og Anna Salvesen.

Andre boktips: Praktisk Aromaterapi av Shirley Price, Aromaapoteket av Charia Devereux
Loggført
Sort Hulder
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Alder: 39

Leo

Sv: Eteriske oljer og brukstips
« Svar #1 på: Februar 27, 2010, 10:41:35 »

Denne var spennende! Så, dytt, dytt!  Cheesy

Noen som kjenner til noen GODE nettbutikker på eteriske oljer? Altså slike butikker som selger olje til terapautisk bruk? Er det det det kalles!? (Herrrrlig setning!  laugh1 )

Sist jeg var i byen, var jeg innom Bodyshop og sjekket ut oljene deres, men disse skal visst KUN brukes som duft i oljelamper o.l. Ikke i badekar, kosmetikk o.l.
Jeg har så lyst til å prøve å eksprimentere litt selv - så er det noen som har noen gode anbefalinger!?

Sort  heks Hulder
Loggført
Naira
Administrator
Utlogget Utlogget

Alder: 33

Gemini

Sjefen selv

« Svar #2 på: Februar 27, 2010, 11:44:51 »

Jeg kan ikke annet enn å tipse til min leverandør av eteriske oljer, for disse har jeg brukt i mange år og er storfornøyd Smiley

http://www.myrra.no/subdet12.htm
« Siste redigering: Februar 27, 2010, 11:51:22 av Naira » Loggført

~ Mvh Naira  ~

Each step in your life, each choice you make, is your sacred path.
Sort Hulder
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

Leo

« Svar #3 på: Februar 27, 2010, 12:14:18 »

Oh, fantastiske side!! Henrykt!

Tusen takk!  blomsterbukett

Sort  heks Hulder
Loggført
frigg
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

Alder: 27

Cancer

« Svar #4 på: Mars 12, 2010, 22:22:56 »

flott nettbutikk, nå skal hodebunnen min få masse tea tree oil Cheesy

men en ting jeg lurer på... jeg søker og søker på destillering og eksrahering, men finner ikke noen fremgangsmåter. jeg har så lyst å lage konsentrat, eller oljer av urter!
er det helt umulig å få til i ett vanlig kjøkken?
Loggført

når humlen smiler til blomsten, blir det varme pannekaker med sirup til middag.
Sort Hulder
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

Leo

« Svar #5 på: Mars 19, 2010, 12:31:59 »

Jeg har lett en hel masse etter det samme uten å finne noe skikkelig matnyttig. Men, jeg ramlet nettopp over en side om hjemmebrenning av sprit!  idea Og jeg trooor at det her kan være mye nyttig å finne!

Jeg har ikke rukket å studere den ennå, men ut fra det lille jeg har sett, så er den interessant nok til at jeg har lagt den inn i mine egne favoritter - sånn at jeg kan studere den nærmere, når jeg har bedre tid!  Wink

http://hjemmebrent.hjemmebrenning.com/sitemap.html

Sort  heks Hulder
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
GaiaForum  |  Åpent Forum  |  Artikler o.l. fra brukerne (Moderatorer: Hekate, Mleta, Foti)  |  Emne: Eteriske oljer og brukstips « forrige neste »
Gå til:  

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.14 | SMF © 2006, Simple Machines LLC
SMF Theme © Gaia
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!