Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering? Har du glemt passordet ditt?
Februar 09, 2012, 13:45:25
Hjem Regler Hjelp Søk Logg inn Registrer
Nyheter:

GaiaForum  |  Åpent Forum  |  Artikler o.l. fra brukerne (Moderatorer: Hekate, Mleta, Foti)  |  Emne: Magiske hjem 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] 2 3 Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Magiske hjem  (Lest 13807 ganger)
GF
Vedlikehold
Utlogget Utlogget

Magiske hjem
« på: August 05, 2007, 21:33:07 »

14 februar 2004
Skrevet av - Lexi

Når du er hjemme, tenker du på hvor hellig hjemmet ditt er? My home is my castle, hørt den før? My home is my temple, hørt den? Uansett, hjemmet ditt er både ditt slott og ditt tempel.
Dermed er mitt første spørsmål, har hjemmet ditt et navn, eller er det kun identifisert med en gateadresse? I så tilfelle, er du fornøyd med en gateadresse? Ikke jeg, aldri! Mitt hjem skal ha et navn. Vær du sikker, mitt hjem skal definitivt ha et navn.

Det er slett ikke lett å finne et navn til et hjem, like lite lett som det er å gi navn til et barn. Først må man finne det rette navnet. Skal det ha et veldig paganistisk navn? Som navnet etter en Gudinne? Frøyas fryd? Torsborg? Undinebo?

Er det bedre å ta et navn etter vekster i nærheten? Eikebo? Hyll Hall? Ikke la deg stoppe av fantasien, men hold bena på bakken. Det er hjemmet ditt det er snakk om, ikke et tilfeldig oppholdssted.
Kall meg gjerne skrullete, men jeg er en ivrig forsvarer av å gi et hjem et navn. I USA og England har hus ofte et navn, enten det er Cedar Cottage eller Pine Palass, jo da, skikken med navn lever friskt i nevnte land. Italia har sine ”casa”, har du hørt om et slott som ikke har en egen identitet gjennom navn? Vel, Drammensveien 1 i Oslo er rimelig identitetsløst, men ta Amalienborg, Oscarsborg, Drottningholm, det er navn, det. Ditt hjem er ditt slott, så identitet på huset er slett ikke forbeholdt adelen, dessuten er du selv ”rojal” i ditt hjem. La meg anbefale at om du bor i et navneløst hus, så sett i gang og få en identitet til huset ditt.

Når du først har fått denne identiteten, så lag et skilt. Vent litt, jeg føler på meg at noen vil påpeke at de bor i blokk, de bor i bygårder, de bor i flere-enhets-boliger og det er ikke mulig å lage et navn på hjemmet. Sier du det? Prøv, det er utrolig hvor entusiastiske naboer blir ved muligheten til å skape en identitet i en oppgang. Jeg bodde i Solroseoppgangen, vedtatt med ti stemmer, siden det var ti boenheter, så kan vi si at dette var enstemmig. Vi hadde skilt på utgangsdøren, laget i fellesånd. Vi var ikke lenger beboere i oppgang A, neida, vi var beboere i Solroseoppgangen. Etter felles gnål til gårdeier fikk vi male solroser på utgangsdøren. Vi fikk en identitet. Det tok ikke mange uker så hadde de to andre oppgangene navn og identitet.

Når navnet er bestemt er det på tide å se litt på ditt magiske hjem. Når du kommer mot hjemmet, enten det er inn porten, mot inngangen, felles inngang eller egen inngang, så er det viktig at du ser etter hvordan uteplassen foran hjemmet ditt hilser deg og besøkende. Rufsete postkasse er lite hyggelig, det er viktig med skikkelige postkasser. Ikke det at jeg tror posten kommer lettere frem, men det er en annen historie. Det viktigste er at plassen fremfor hjemmet ditt ser hyggelig ut. Hva med busker? Er det plass til et tre, slik at fugler kan kvitre? Verden trenger trær, det gjør hjemmet ditt også. Eller busker. En benk? Benker inviterer til en pust i bakken. Ser porten hyggelig ut? Det er mye å følge med på. Vinduene dine? Ser de hyggelige ut? Se godt etter.

Feng Shui, det begynner å bli kjent blant folk, men ofte lurer man på om ikke Feng Shui er for komplisert og for østlig. Vel, mener du det, så skap ditt eget system for trivsel. Vi skal nå inn i ditt hjem og mitt, altså våre hjem.
Inngangspartiet er ofte et forsømt sted. Neste gang du kommer inn døren din, stopp litt og lukt. Hvilken lukt møter deg? Husk, det er ditt hellige sted vi snakker om. Kjenn på lukten. Gjester merker den veldig fort. Jeg skal innrømme at de dagene de ikke lukter såpe i min entre, så lukter det oljelampe.. Er det ikke lov å jukse litt? En gang hadde jeg så trang entre at jeg måtte kle halvparten med speil for å få romfølelse, men speilene hjalp, det ble lysere og det ble visuelt større. Sko er en evig rotefaktor i min entré, så jeg må alltid tenke fottøy og praktiske løsninger. Det har vært en ”amerikakoffert” som har vært redningen i den ene trange gangen, nå har jeg et skoskap. Det skal lite til før man har orden. Dørmatter.. det er greit nok med en slik som det står ”Velkommen” på, men så er det dager da jeg føler at en matte med påskriften: ”Er DU invitert?” stemplet på matten passer bedre. Rett og slett fordi alle og alt er ikke velkomment i mitt hjem. Jeg er nøye på valg av dørmatte. Dørskilt også. Standard messingskilt er det ingenting i veien med, men for meg blir det litt for bastant, hjemmelaget er tingen. Katt er på dørskiltet, hjemmet mitt styres av en katt, så det er klart hun er på dørskiltet, navnet hennes også. Jeg er et svært viktig medlem av hennes hoff, så navnet mitt får plass på det dørskiltet også…
Ta deg litt tid til å lytte på hjemmet ditt, ofte blir man forundret over lydene i hjemmet, noen har trafikkstøy som hovedlyd, andre har slett ingen lyd. Hjemmet ditt trenger en lyd, en slik egen lyd. Hos meg er det vindspill, det er ikke mye lyd i det, men det henger der og er klar til å lage lyd. Musikk er hovedlyden når jeg er hjemme. Lav musikk, det trives jeg med. Vel, hva med kjøkkenet? Har du lagt din sjel i kjøkkenet? Er det rent og ryddig der? Det er det sikkert, det er tross alt hjemmets hjerte vi snakker om. Jeg fant ingen gardiner som var perfekte for mitt kjøkken, men hvite laken var løsningen, med potettrykk av kattepoter. Veldig personlig, om enn ikke så eksklusivt. I vinduet har jeg grønne flasker, kall disse hekseflasker om du vil. En flaske med salt, salt er symbol på liv. En flaske med urter, urter er så mangt, mine er til beskyttelse, dyrket av meg, tørket av meg og flasket av meg.. Jeg har en krystalluro i vinduet, når sola treffer den, så har jeg regnbuen på kjøkkenet. Krukker til teene mine må til. Jeg har krukker til det meste, veldig mange krukker. Såpass mange at min ”vittige” bror kaller meg Kruketta. Brødre kan være irriterende. Hva med kjøkkenet ditt? Har du lagt ned mye sjel i det? Stua er ikke mindre viktig, den er jo samlingspunktet i huset. Det er den folk pleier å legge ned mest arbeid i. Noe som forbauser meg er at så mange ser ut til å like motetrender. Etter en gul periode er det nå hvite vegger, sorte møbler, stål og glass, samt trepersienner. Lekkert og om folk trives med det, så er jeg fornøyd. Jeg må ha min egen, lettere forvirrede stil. For meg er det viktig at jeg har mange sitteplasser. Jeg er selektiv med hvem som slipper inn i mitt hus, men når det er sagt, så er det jammen mange som står på min gjesteliste, så sitteplasser i stua er viktig. Det holder ikke med 3 + 2 + 1 løsning, for meg. Her ble det en stor sittegruppe + puffer. Puffene for føtter og ekstragjestestjerter. Siden sittegruppa ble ensfarget var det viktig med puter. Puter kan bli veldig personlige med litt egeninnsats. Jeg har lagt merke til folks prioriteringer i stuer, noen har TV-apparatet veldig sentralt og det er mange som har gedigne lydanlegg. Da vet jeg at akkurat disse lydrike folkene, de er ypperlige å besøke når Leedskamper går på TV. Jeg har med snacks.. siden jeg ofte er selvinvitert. Noen prioriterer spisestua og da vet man at muligheten for etegilde er store. Noen har små sittegrupper, de liker det intimt, her er det muligheter for intim koseprat.

Har du fått med deg de fem elementene? Luft, vann, ild, jord og ånd? Jeg mener at disse bør inkluderes i stua. Det er enklere enn folk tror. Men, før jeg durer på med elementforslag, så vil jeg forklare hva jeg legger i elementer, luft er tanke, vann er følelser, jord er gjerning, ild er kreativitet. Ånd, eller Akasha – som noen kaller det, det kjenner vel alle til?, altså begrepet ånd? Luft er snodig, det er veldig konkret, men også abstrakt. For meg er luft til stede via oljelampeduft eller røkelse. Luft og aroma er nesten synonymer for meg. Men, luft for meg, det er også vindu. Jeg er litt jålete med disse vinduskarmene mine og jeg legger ned mye tid på å jåle disse opp. Særlig planter (jord) og vinduer (luft) henger sammen hos meg. På potteskjulerene har jeg runer (ånd) og i vinduene er det lamper (ild). Aktive vinduer, kan man si, eller.. jeg mener jeg har aktive vinduer. Stearinlys har jeg veldig god plass til, det er ild og ilden er både kreativ og aktiv. Jeg vil gjerne at min stue skal være ”kreativ”, enten det er kreative samtaler, eller at samvær med gjester skal ha en kreativitet i seg. Nå er det bare at det må ikke være for mye ild, fordi det blir for varmt og så er det slik at ild brenner opp.. På sommeren klarer jeg meg med et telys i en lykt. Det gjelder å finne balansen. Vann, det er en annen faktor, vann er følelser og her må man være kreativ. Gullfiskbolle er en løsning, men med en katt i huset.. så kan katten bli litt vel ”voldsom” i sine følelser for gullfiskbollen. Jeg valgte et akvarium, det gir ro i sjela. En gjennomsiktig vase, med sand og skjell kan også representere vann. Eller en bolle på bordet, fylt med vann, noen fargerike steiner og flytende telys. Kjempekoselig. Alter må til. Jeg har sett de flotte alterene hjemme hos paganvenner og deres kreativitet har imponert meg mer enn en gang. Selv er jeg i stand til å tro på alle religioner, så jeg har et alter som vitner om akkurat dette. Jeg har et lavt alter, med hylle over.. jeg må ha plass til alle mine trosretninger. Jeg skriver dagboken min på alteret, så alteret brukes til mangt.. Det å ha et alter, det gjør noe med en, rent åndelig. Jeg misunner alle som klarer seg med en guddom, jeg gjør det. Blir liksom lettere med system, med en guddom. Likevel, jeg har funnet ut av mine, selv om de krever litt større plass. Når man skaper et alter, så må man være tilstede. Det er ikke skjønnhetskonkurranse som gjelder på alterfronten, det er at en legger hele sin sjel i dette alteret. Så får heller katolikker skule surt på meg fordi statue av Virgin Mary og Hecate står side om side. Hva som er mine kraftdyr har jeg ingen konkrete ideer om, men jeg er så bekymret for tigerbestanden i verden og flaggermusene at jeg har tigerstatue og flaggermusstatue på hylla. Dette minner meg om fare for utryddelse og dyrene er med i bønner, sammen med alt som står i fare for utryddelse. Det er stor plass i min religiøse verden, så jeg har en stor rosenkvarts, den er symbolet på verdens barn og for dem må jeg da tenne lys. Noe annet, slett ikke fromt, det er sinnakrukka mi og den er på alteret. Når jeg er sint for noe, så skrives det på lapper og jeg er ikke nådig når jeg baksnakker folk/sak til guddommen, jeg kjefter og smeller og noterer ned på lapper, egen kjeftepenn og eget kjeftepapir. Når jeg har rast ferdig, så legges lappen i kjeftekrukka, med litt flaks så kan det jo hende guddommen fillerister disse menneskene som har fått meg så sint.. det har ikke skjedd enda, men det hjelper meg å få rast ut sinnet. Lappene i sinnakrukka blir brent etter en natt på alteret. Poenget mitt, det er at alteret må/bør du kreere etter eget hode og hjerte. Faste oppskrifter tviler jeg litt på. Det jeg har stor tro på, det er at man tar magien inn i livet sitt, inn i hjemmet sitt og at man virkelig skaper hverdagsmagien.

Hva heter hjemmet ditt, sa du?

Loggført
Nina
Aktiv bruker
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Alder: 35

Scorpio

Sv: Magiske hjem
« Svar #1 på: April 07, 2008, 22:01:12 »

Inspirerende lesning! Flott skrevet!  claphands
Loggført
Noctava
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

Alder: 28

Sagittarius

« Svar #2 på: Juni 17, 2008, 19:10:38 »

Dette var utrolig bra skrevet! amen
Loggført

~Vimsen~

The rational mind is a faithful servant
the intuitive mind is a sacred gift.
Ylvalinn
Aktiv bruker
**
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Juli 20, 2008, 13:22:41 »

Så hyggelig lesning! Barndomshjemmet mitt har navn, men nå skal jeg jammen meg lage navn, om ikke på oppgangen så hvert fall på leiligheten jeg bor i:) Hadde helt glemt hvor viktig det egentlig er. Tusen takk for inspirerende påminnelse!
Loggført

Ylvalinn:)
Magissa
Gjest
« Svar #4 på: Juli 20, 2008, 16:49:09 »

For et magisk innlegg! Eget navn på bolig, ikke dumt i det hele tatt. Blir mer personlig og et ordentlig hjem. Superbra!
Loggført
Tassen
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

Alder: 47

Libra

« Svar #5 på: Juli 20, 2008, 19:17:58 »

Mitt hjem har navn!
Huset bestemte selv, så det bare ble slik!

OG JA! Hjemmet mitt er mitt slott!
Loggført
Christian82
Aktiv bruker
**
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: September 21, 2008, 16:08:25 »

takk for et kjempebra innlegg, langt, men godt Smiley
Loggført

her er noen flash spill for de som måtte kjede seg.. Smiley
Minitrollet
Aktiv bruker
**
Utlogget Utlogget

Alder: 32

Aries

« Svar #7 på: Oktober 12, 2008, 12:45:44 »

Kjempe flott lesing!!
Og ja mitt hjem har et navn, har alle elementene representert i huset mitt og har en velstelt hage!! Ingen krakk, men baseng om sommeren!!  Cheesy
Huste mitt er jo mitt sted å være hvor jeg kan være helt meg selv, og det har alltid vært viktig for meg at atmosfæren er bra der og at det er en ro over huset. Det har noe med hvordan jeg selv føler meg når jeg kommer inn. Har jeg hatt en skikkelig kjip dag så er det ikke no som er bedre enn å komme hjem til huset mitt!!  blomst
Loggført

"Don't set sail on someone else's star"
anemone
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

Alder: 53

Virgo

« Svar #8 på: Januar 27, 2009, 20:30:52 »

Jeg har alltid kalt hjemmet mitt for " rede mitt " jeg sitter her som en tipp og kan fly ut og vende tilbake hvor tid jeg måtte ønske. Her har jeg hatt mine egg og mine små duer har nå flydd sin vei, men vender ofte hjem for å kvitre om smått og stort.
Loggført
Hekate
Moderator
Utlogget Utlogget

Alder: 37

Gemini

Forumhjelper

« Svar #9 på: Mai 26, 2009, 20:04:02 »

Må bare dytte i denne tråden litt. Den er så fin. heart
Loggført

Drøm ditt liv og lev din drøm... heart
sebylon
Aktiv bruker
**
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: Mai 26, 2009, 20:46:53 »

heart
Denne skal jeg lese litt mer nøye senere i kveld :-)
Loggført
IVY
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: August 10, 2009, 18:52:34 »

Utrolig helt enig i masse av det som står her,fikk tips i en tidligere trå at jeg måtte få navn på huset vårt. Jeg har fundert litt på akkuratt det,men finner liksom ikke helt noe,men det dukker vel opp. Men det tar litt tid synes jeg å bo seg inn i et hjem. Dette er det første hjemmet jeg har bodd i over lenger tid enn hos foreldrene mine. Det er nå jeg begynner og få "følelsen"det har gått 3 år.
Så merker jeg det er ikke like enkelt og finne en balanse når man er 2 stk.som har litt ulik "stil"..det frustrerer meg en del,hadde jeg bodd alene hadde vel ting vært Meg..Må jo ikke glemme vår datter som også tar sin plass..
Det viktigste jeg har gjordt er å tenke praktisk,kvitte meg med gammelt skrot,prøver å organisere best mulig. Vi har liten plass leier ut kjelleren vår,under etg.så har vi en hund og en katt. Så jeg kan være ganske frustrert over hvordan ting er hos oss. Men jeg tar et rom om gangen,prøver og bo meg inn i huset vårt. Så har vi en hage som jeg ønsker skal bli "vår".. Men det jeg ønsker meg en gang er et "magisk"hjem der folk kan føle fred,men akkuratt nå synes jeg det er ganske vanskelig cry

Men det går seg til og en dag skal hjemme vårt bli et godt sted og være Smiley
Loggført

jeg er en søkende sjel,vandrer frem med poesien og kunsten som mine følgesvenner...
Jorkvi
Aktiv bruker
**
Utlogget Utlogget

Alder: 44

Taurus

« Svar #12 på: August 10, 2009, 19:27:08 »

Fantastisk skrevet blomsterbukett
Vårt hjem hadde navn da vi flyttet inn her, og det passer hus og sted perfekt!  Smiley
Loggført
stamno
Aktiv bruker
**
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: Oktober 23, 2009, 16:25:18 »

Meget inspirerende lesning  klapper
Loggført
esnill
Aktiv bruker
**
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: Oktober 25, 2009, 00:49:05 »

Inspirerende lesning! Flott skrevet!  claphands

Nydelig innlegg, ja. Smiley Høres ut som du har et trivelig hjem, og et sunt forhold til sinne Wink
Mitt hjem kunne gjerne hett Grønnebo. Smiley
Loggført
Sider: [1] 2 3 Til toppen Skriv ut 
GaiaForum  |  Åpent Forum  |  Artikler o.l. fra brukerne (Moderatorer: Hekate, Mleta, Foti)  |  Emne: Magiske hjem « forrige neste »
Gå til:  

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.14 | SMF © 2006, Simple Machines LLC
SMF Theme © Gaia
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!