|
Sider: [1] 2
|
 |
|
Skrevet av
|
Emne: Bitt av urtebasillen (Lest 1558 ganger)
|
GF
Vedlikehold

|
1 april 2003 Skrevet av Gaia
Det er første mai og det er vårfest på den lokale barneskolen. Masse boder rundt om kring... og der.. hva er det som skjer der ..? En mann står blandt masse planter og trær og holder opp en stor, grønn ... ”urt” kaller han det. En ”løpstikke” og den kan brukes i supper og sauser og i badekaret og til deodorant og til... ja jeg vet ikke hva... han kaller den til og med ”stutegras”... og ”kjærlighetsurt”.
Han er ivrig og gestikulerer og river av blader som vi skal få smake. Oi! Den smaker jo som... buljong... litt i sterkeste laget, men interessant nok!
Jeg hadde aldri hatt en urt i hagen min i hele mitt liv... (trodde jeg den gangen.. men det var før jeg visste hva alt ”ugresset” rundt huset kunne brukes til.) Det eneste jeg hadde befattet meg med i urteverdenen var ”urtekrydderet” som sto i krydderhylla jeg fikk til bryllupet og som aldri hadde vært brukt pga. uvitenhet. Jeg hadde pepper og salt... hva mer trengte jeg da?
Vel, jeg kjøpte denne mystiske kvasten og da jeg kom hjem plantet jeg den i bedet.. uten å tenke på at den kom til å bli et par meter høy og antagelig like bred...
Det jeg ikke var klar over den gangen var hva dette skulle føre til i livet mitt. Det ble totalt forandret. Jeg ble bitt av urtebasillen!
Ferden gikk så til biblioteket for å låne noen bøker om urter, mest for å se om jeg fant noe om ”stutagraset” jeg selv hadde. Og jeg fant litt her og der og ble storforundret...
Løpstikke (Levisticum officinalis) var kjent som kjærlighetsurt eller magiurt kunne jeg lese. Den har eksistert som medisin- og matplante i uminnelige tider. I tidligere tider foret man kuene med løpstikke slik at de skulle være trygge for at ormen ikke skulle bite dem mens de var på beite. Noen mente at ved å henge en kvast over døra, ville den fryktede pesten gå forbi... (forferdelige tider de levde i før i tiden).
I Norden var skikken å plante den rundt huset, det holdt rotter og vegglus borte. Godt å vite! I Europa var løpstikkeavkok kjent for å styrke kjønnslivet, og et varmt sittebad med denne urten mentes å øke kjønnsdriften noe aldeles fabelaktig... (tja, man kunne jo alltids prøve... ingen trengte jo å vite om det...) Jeg fikk også vite at ingen skikkelig heks kunne være den foruten... hm... nifse greier dette...
De unge bladene kan brukes I supper som en erstatning for buljong sto det. Ja, det visste jeg vel! Dette var spennende...
Jeg begynte å lese om flere av urtene... jammen var det mye rart og interessant. Man kunne bruke dem til så mye forskjellig. I kosmetikk og mat...og til og med i trolldom! Ikke det at jeg kunne tenke meg å begynne å trolle, men det var jo fascinerende lesning. Jaja .. trylle bare litt kanskje...? Nei, nå måtte jeg ta meg sammen! Man kunne tørke dem, ha dem i oljer, uttrekk, man kunne lage omslag til å ha på sår... man kunne lage urte-te... kjærlighetsdrikker kunne man også lage... Her var det bare fantasien som satte grenser! Jeg var fascinert! Jeg måtte anskaffe meg flere av disse fantastiske urtene. Jeg oppsøkte et urtegartneri, og da var det hele i gang. Jeg kjøpte og kjøpte, leste og leste... plantet og plantet og sådde frø og tok stiklinger og kjøpte drivhus og utvidet hagen.. sådde i bøtter og spann, kasser og alt som det var ”hull i”.
Jeg gikk til anskaffelse av høner for å blande hønsegjødsel... (og brant opp mer enn en urt ...) Jeg klatret over gjerdet til naboen som hadde kuer og samlet opp alle ”kumokkene”.. i tørket tilstand, og når kuene var ute av syne... og i skumringstimen... jeg var livredd kuer... og i tillegg trodde folk jeg var blitt gal... Jeg gikk på leit etter brennenesle til å lage
gjødsel av... og brant meg godt oppetter armene... men hva gjorde vel det?
Dette var gøy! Og lykken var på topp da guttungen fikk en vorte på hånden som jeg hadde takløk på, og etter noen dager var den borte! Deretter kom alle naboungene som hadde vorter på besøk...
Og urtene trivdes utmerket... og de ble store... og de ble mange... jeg hadde jo satt hele frøpakkene. Bevares... det var jo ikke noe å spare på... (vel, jeg har lært nå, at man kan gjemme noen av frøene til neste år.. )
Så begynte jeg å bruke dem i maten.. på maten.. under.. oppå.. jeg la dem i saftmuggen, på smørbrød, pyntet fatene osv. Agurkurten var et syn!
Jeg så jo mang en gang at noen rynket på nesen og tok dette ”svineriet” bort før de spiste, men jeg lot meg ikke affisere av slike bagateller. Barna ville ikke spise ”gras”.. og min bedre halvdel var redd at jeg skulle ta livet av ham... Den eneste som skikkelig satte pris på min ”galskap” var mormor på over 80. Hun elsket å spise alle disse rare tingene og storkoste seg på disse varme sommerdagene vi satt i hagen og spiste enten frokost eller kvelds... med et dryss av alle hagens blomster og urter. Jeg savner mormor.
Vel.. tiden gikk og jeg begynte å være med på små ”hobbymarkeder” med urtene mine. Jeg hadde også begynt å lage urtedrops. Jeg brukte både eteriske oljer og tørkede urter i dem. Spessielt en ... Monarda.. fabelaktig på smak og passer kjempefint i fruktdrops.
Jeg laget urteoljer, urteeddik, urtebrød, lavendelkaker, urtete, urtekrydder, potpourii.. kremer, salver... ja jeg vet ikke hva. Og dette er noe jeg lager den dag i dag.
Jeg gikk på urtekurs og lærte å lage en 7 retters urtemiddag! Fantastisk! Men innerst inne var jeg ikke så glad i å lage mat, så det ble med det ene matkurset. Men en koselig helg var det jammen! Vi spiste både fioler, karvekål og løvetannblader... og noe jeg ikke helt fikk tak i hva var... ikke alt smakte like godt, men sunt var det! Og da så.
Så laget jeg meg løvetannvin! Samlet løvetann en hel dag. Her skulle man bruke kun det gule på løvetannen så her måtte det jobbes iherdig. Vinen ble, etter min bedre halvdels profesjonelle bedømming, ”knallsterk”... så flaskene ble korket og forseglet og tatt i forvaring og ligger nå og godgjør seg på 5. året... og siden det var så mye arbeid med dem... så kan de bare bli liggende...
Vel... urter er nå en del av livet og hverdagen min, urtene har overtatt hele hagen og jeg har til og med tatt meg en liten jobb i gartneri for å holde meg ”oppdatert” på den fronten... og jeg har et godt øye til gartneriets ”urteavdeling”.
Jo, livet mitt ble totalt forandret den mai-dagen... og snart skal jeg være ”hovedattraksjonen” på et hagelags månedlige medlemsmøte...... gruer med litt da... men jeg får trekke meg litt kamillete og roe meg ned på, så går det nok bra!
Har du lyst til å begynne med urter så har jeg noen små tips her;
De fleste urter kan dyrkes i bøtter og spann om du har liten plass i hagen din. På balkongen kan du også dyrke dem. De fleste urter like sannholdig jord har jeg funnet ut.
Du kan så frø i beholdere og plante dem ut når været tillater det på våren, men ikke dekk til frøene med så veldig mye jord, bare et tynt lag... dusj godt med vann. Det er litt smart å gjemme litt av frøpakken til neste år, eller du kan bytte frø med venner eller naboen. La de små plantene bare få lufte seg litt utenomdørs en times tid i noen dager før du planter dem ut, slik at de får vendt seg til å være ute. Husk også på at noen urter vokser vilt rundt oss i naturen, så kikk godt etter neste gang du er ute på tur...
Det kan være greit å starte med noen av de vanligste urtene og deretter bygge opp hagen din med andre og sjeldnere sorter. Basilikum, timian, mynte, persille, calendula, salvie, oregano o.s.v. er fine å begynne med.
Urter liker å bli beskjært ofte, dermed blir de lubne og tette, så bruk dem ofte. Noen har en tendens til å overta hele hagen med sine underjordiske utvekster... Mynten for eks....! Så plant den med omhu, helst i store potter.
Et godt råd til slutt. Plant et uvalg urter i små dekorative potter og ha dem på terassebordet når dere spiser. Da kan hver og en klippe seg litt av den urten de liker best, og ingenting går til spille. Timian, persille, oregano, basilikum, gressløk, sitronmelisse... Osv.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alisia
Aktiv bruker

Kjønn: 

|
Jasså du har byttet identitet Ja, jeg ble så innbari lei av å være Gaia  Du kan vel vente til uti april med å så frø, men alt står på frøpakkene. Det som er så kjekt med urter er at du kan dyrke dem i potter også. Store og små... og mange er det sikrest å ha i potter også for de lager stengler under jorden og dukker opp på de mest utenkelige steder. Spessielt myntesortene er slik! Jeg kjøper frø fra Impecta. De har masse spennende http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix1.htm&p=H&wts.ACCESS=passthruAkkurat nå holder vi på å bygge nytt hus og dermed skal jeg til med ny urtehage også. Noe jeg gleder meg til. Og selvfølgelig skal jeg ta avleggere av alle mine gamle urter og plante. Jeg har en gammel urteside som du kan kikke på om du har lyst. Kan hende der er et tips eller to. http://radikal.net/magic_wicca/urtehagen/index.html 
|
|
|
|
« Siste redigering: Mars 12, 2008, 15:58:56 av Alisia »
|
Loggført
|
|
|
|
Pearl
Superaktiv bruker

Kjønn: 
Alder: 38

|
Der var du jo! Så moro  Hvor har du lært alt dette da? Jeg kommer ikke til å kunne alle disse greiene om jeg blir 100, men jeg kan jo se om jeg får til noe, hehe. Begge linkene gikk rett inn på favoritter! Masse fine tips på Urtehagen. Dette er jo ting som aldri blir gammelt. Jeg har hage da, med mye gress, grus og ugress. Da vi kjøpte huset i fjor stod det på prospektet; opparbeidet plen med div. beplanting. "Div. beplantning" må være ugresset har jeg funnet ut,  Men det passer meg veldig fint å få tatt hagen fra ingenting til forhåpentligvis et frodig og innbydende sted. Åååå jeg gleder meg sånn  Mars og april er veeeeldig lange månder! Også hadde jo bittelitt sol vært utrolig spandabelt av værgudene da  Har ikke drivhus, og det blir ikke det første jeg investerer i heller. Men noen bøyler og litt plast kan nok hende. Ser at f.eks snegler liker basillikum, så da er det vel smart med litt potter innimellom. Men jeg vil gjerne så rett i bakken også. - Bør jeg skille mellom artene?
- Og hvordan?
- Og hvor stort område ca pr. urt? Dette er jo bare til eget bruk.
Det er sørveggen av huset som blir urte og grønnsakshage (det er ikke noen slottshage dette altså, det er en smal stripe på siden av huset), men her er lite le for vinden, og jeg tenkte å plante noen lave, luftige busker mot naboen. Er det noen busker/trær som absolutt ikke bør settes i nærheten av urter, eller omvendt? Altså; noen som passer veldig godt? Tenkte å "parkere" et tre i bakken midt uti, for da blir det forran kjøkkenvinduet. Så vi kan mate pippene og se litt på dem om vinteren  Veldig glad hvis du har noen tips Alisia!!!
|
|
|
|
|
Loggført
|
Pearl
|
|
|
Alisia
Aktiv bruker

Kjønn: 

|
Hvor har jeg lært alt dette? Prøving og feiling, kjøpt alle urtebøker som er å få tak i. Klippet ut av alle blader. Men først og fremst gleden av å være ute å stulle å stelle med disse takknemmelige skapningene. Prøve dem ut i forskjellige oppskrifter, både til hudproduktet og i mat. Alt skjedde faktisk slik det står i "Bitt av urtebasillen". Det sa bare *PANG* og jeg var fortapt. At kjøp av en eneste urt skulle utarte seg slik, er jo fabelaktig.  Jeg har aldri vært borti det at noen urter skyr andre planter eller er noens favoritt så det tror jeg ikke du trenger tenke på men buskene bør bare ikke ta alt lyset fra urtene. (Her er det slik at jeg blander og planter uten å tenke på slike ting og det har gått veldig fint til nå). Men her kan andre ha helt andre erfaringer. Men roser trives blandt lavendel og de utfyller hverandre veldig godt... og herlig duftblanding. Det sies at det skal bli mindre lus på rosene men der har jeg ikke samme erfaring. Jeg ser du nevner basilikum. Ja.... snipp, snapp, snute.. så er de oppspist av snegler. Basilikum pleier jeg å ha litt høyt... i en kasse, i krukke på et bord osv. Disse har jeg funnet ut, liker porøs jord med litt sand. Og de liker mye sol. Du kan snart begynne å sette litt i vinduer eller andre steder. Det viktige er at pottene skal stå varmt til de spirer, og det er viktig at det ikke tørker ut. Når frøene begynner å spire må de fram i lyset og stå litt kjøligere. Spirene strekker seg etter lyset og om de står for mørkt vil de bli lange å stenglete. Det står på de enkelte pakkene når du bør begynne, men mars/april er fine mndr. å begynne med de fleste sorter. Og de settes da ut i mai/juni og så snart telen er ute av jorden. Det bør ha vært litt varme i ca 14 dager før du setter ut. Hvis pottene kun har stått inne pleier jeg å lufte de små urtene litt før de settes i jorda for godt slik at ikke overgangen blir for brå. Jeg har erfart at det er ganske smart å ha noen steiner innimellom urtene for de tar varme fra solen og gir videre til plantene. Du trenger ikke ha noe skille mellom artene, men ikke sett mynter rett ned i jorden eller sammen for peppemynten og myntesortene har en tendens til å forandre seg om de står sammen. Mister sin egenart liksom og blir en slags "blandingsprodukt".. og som sagt... de lager stengler under jorden og det blir et svare strev med å få det bort og de vil dukke opp alle steder... til og med ute på plenen eller andre utenkelige steder. De første myntesortene jeg plantet dukket opp i naboens gårdspalss og det var IKKE populært. En ting er også at du kanskje setter de høyeste bakerst om dette er langs en vegg (høyden står på pakkene). Jorden må jo også opparbeides litt og det finnes, om jeg ikke husker helt feil, 4 sorter jord. men jeg selv er ikke så veldig opphengt i dette for urter har en egen evne til å venne seg til litt av hvert. Men jeg liker litt "sannblandet leirejord" og kjøp noen jordpakker med god næring. Bland alt i en salig blanding. Avstand... det kommer jo an på hvor stort bed du har og hvor mange sorter du skal ha, men en 20 cm kanskje... Du kommer til å flytte på de etter en stund og dele dem opp kanskje... Skal du ha 1 årige eller flereårige.... osv. Og det kan faktisk hende at en urt absolutt ikke vil vokse i hagen din... da må du bare prøve en annen. Kamomillen er en fantastisk fin urt MEN den sprer seg enormt over store områder så det er litt smart å tenke litt når man skal så noe slikt. Her igjen egen erfaring  Urtene liker sol og varme, det er ikke til å komme fra. Det er da de får skikkelig duft og aroma. Men de trenger ikke sol hele dagen, men sånn av og til er fint. Seint på høsten er det smart å ikke røre urtene for da overvintrer de bedre. Det er snart våååår!! 
|
|
|
|
« Siste redigering: Mars 13, 2008, 17:22:50 av Alisia »
|
Loggført
|
|
|
|
Siss
Superaktiv bruker

Kjønn: 

|
Tuuusen takk for linkene Alisia, sitter å leser om urter nå og blir bare mer og mer fasinert  Mulig du har svart på dette før? Men er det sånn at jeg kan så inne allerede nå eller bør jeg vente? Skal alle sortene sås inne før de settes ut? for meg så blir det jo ikke å så de ut, men bare sette de i krukker/kasser ute. Tusen takk hvis du orker å svare  Tenker at jeg i allefall har lyst å ha kamille, og så kanskje johannesurt, lurer på basillikum , oregano og lavendel også.. er litt usikker enda, er det noen av disse jeg ikke bør så som verandaurt? Er sitronmelisse også en urt som går an? Mange sikkert dumme spørsmål her, men men, er en urtenybegynner 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Det er i motbakker det går oppover..
|
|
|
Alisia
Aktiv bruker

Kjønn: 

|
Tuuusen takk for linkene Alisia, sitter å leser om urter nå og blir bare mer og mer fasinert  Mulig du har svart på dette før? Men er det sånn at jeg kan så inne allerede nå eller bør jeg vente? Skal alle sortene sås inne før de settes ut? for meg så blir det jo ikke å så de ut, men bare sette de i krukker/kasser ute. Tusen takk hvis du orker å svare  Tenker at jeg i allefall har lyst å ha kamille, og så kanskje johannesurt, lurer på basillikum , oregano og lavendel også.. er litt usikker enda, er det noen av disse jeg ikke bør så som verandaurt? Er sitronmelisse også en urt som går an? Mange sikkert dumme spørsmål her, men men, er en urtenybegynner  Man begynner som regel å sette frø i mars/april... så du kan jo så smått tjuvstarte litt.  Alle trenger ikke såes inne. Er det varmt nok ute så har jeg erfaring med at Kamillen spirer lett. Jeg har en venninne som sådde alle sine frø rett ut i pottene på terassen (varm solterasse) og fikk flotte urter. Så det er bare å prøve seg fram. Du har jo mange frø i pakken så du kan fordele det litt .... så noen inne og deretter så noen rett ut så ser du hvordan det går. Men frø skal ha det varmt for å spire! Alle de urter du nevner går fint an å sette i potter, men pass på at ikke pottene blir for små slik at plantene "kveles" . Jeg har erfaring med at lavendel liker seg veldig godt i et solfylt bed med god porøs jord. Jeg har lavendel mellom rosene. De anbefales for da blir det ikke lus på rosene.... men... lusen kommer allikevel.  Men sett dem i store potter slik at de får god plass. Sitronmelissen trives veldig godt i potte og det er vel manges favoritturt kan jeg tenke meg Oregano er nydelig og finnes i forskjellige sorter... og farger.
|
|
|
|
« Siste redigering: Mars 13, 2008, 17:28:47 av Alisia »
|
Loggført
|
|
|
|
|