Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering? Har du glemt passordet ditt?
Februar 09, 2012, 14:31:52
Hjem Regler Hjelp Søk Logg inn Registrer
Nyheter:

GaiaForum  |  Åpent Forum  |  Bok og film anmeldelser (Moderatorer: Hekate, Mleta, Foti)  |  Emne: "den niende innsikt" 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 [2] 3 Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: "den niende innsikt"  (Lest 5128 ganger)
Amy.
Gjest
Sv: "den niende innsikt"
« Svar #15 på: Mars 22, 2010, 10:33:16 »

Takk for informasjon, det ser ut til å bli en tur innom bokhandelen i dag.  blomsterbukett
Loggført
Nephandi
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne
Alder: 29

Pisces

« Svar #16 på: Juli 08, 2010, 13:09:30 »

Jeg likte boken, den gir virkelig mye å tenke på, og den er skrevet slik at alle finner noe de har behov for i den. Jeg er immortalist, og jeg fant mye av stoffet intresant for mitt mål om å oppnå fysisk udødelighet, andre finner andre intresange ting i Den Niende Insikt, eller The Clandestine Prophecy som den heter på Engelsk.
Loggført

The universe is full of magical things patiently waiting for our wits to grow sharper--Eden Phillpotts
Tiwalii
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

Alder: 37

Sagittarius

« Svar #17 på: Juli 08, 2010, 22:37:20 »

The Clandestine Prophecy som den heter på Engelsk.
The Celestine Prophecy.  Wink
Loggført

"First they ignore you.
Then they laugh at you.
Then they fight you.
Then you win."

- Mahatma Gandhi
Nephandi
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

Pisces

« Svar #18 på: Juli 08, 2010, 23:12:49 »

Ooops, jeg har dysleksi, ord som ligner på hverandre blir blandet sammen nå og da. :O
Loggført

The universe is full of magical things patiently waiting for our wits to grow sharper--Eden Phillpotts
Tiwalii
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

Alder: 37

Sagittarius

« Svar #19 på: Juli 08, 2010, 23:54:46 »

Fort gjort det, både med og uten dysleksi.  Smiley
Loggført

"First they ignore you.
Then they laugh at you.
Then they fight you.
Then you win."

- Mahatma Gandhi
Nephandi
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

Pisces

« Svar #20 på: Juli 09, 2010, 08:24:49 »

Jeg lagde et rituale som jeg postet på et annet forum. Ritualet basserer seg på å velsigne en mynt for å sende positive energier til alle som senere eier mynten og så kjøper man noe med den. Uansett under en av bønnene i ritualet så skulle jeg skrive abundance men det ble ambulance. Tongue
Loggført

Sort Hulder
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

Alder: 39

Leo

« Svar #21 på: Juli 09, 2010, 10:30:55 »

laugh1 Ler så jeg dauer!  laugh1
Loggført
Nephandi
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

Pisces

« Svar #22 på: Juli 09, 2010, 14:08:53 »

Du får prøve å slutte å le før du dauer helt da. Jeg vil nødig være skyld i å ha drept deg med skrivefeil. Tongue
Loggført

Sort Hulder
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

Alder: 39

Leo

« Svar #23 på: Juli 09, 2010, 19:28:48 »

laugh1 laugh1 laugh1 Ok, jeg PRØVER!  laugh1 laugh1 laugh1

Men - jeg lever fremdeles, så det blir neppe drapsanklager med det første!  laugh1 laugh1 laugh1
Loggført
Amy.
Gjest
« Svar #24 på: Juli 09, 2010, 21:26:09 »

Jeg lagde et rituale som jeg postet på et annet forum. Ritualet basserer seg på å velsigne en mynt for å sende positive energier til alle som senere eier mynten og så kjøper man noe med den. Uansett under en av bønnene i ritualet så skulle jeg skrive abundance men det ble ambulance. Tongue

Hehe, ja da får vi håpe at det var intensjonen som virket, og at ingen ble skadelidende (at ambulanse ble nødvendig for neste eiere av mynten). Morsom historie og sånt kan fort skje...  laugh1
Loggført
esnill
Aktiv bruker
**
Utlogget Utlogget

« Svar #25 på: Juli 11, 2010, 13:28:56 »

Er en helt utrolig bok, som bare må leses og videreformidles!
...
HELT enig med deg!!! Jeg er ingen shoppe gaver-person, men har kjøpt denne boken til fire av mine venner.

(NB! Langt svar, beklager at jeg ikke har lest alle tidligere svar, sikkert noe repetisjon her.)

For meg er lærdommen i Den 9. innsikt todelt:
1.... Om kontrolldrama - http://deoxy.org/9insight.htm
Først forklarer den på en enkel og logisk måte om psykologiske handlingsmønstre hvor vi "stjeler energi" fra hverandre ved å jekke oss opp i forhold til andre når vi føler oss usikker/truet/krenket e.l. Dét føles jo ikke bra, så for å få overtaket på situasjonen/samtalen igjen og dermed føle oss bedre/"in control", prøver vi ofte å jekke motparten NED, eller i det minste å holde deres innvirkning på oss på et minimumsnivå. Evt. få dem til å føle seg dumme/inkompetente/usikre på sin idé/sin person e.l - ELLER ved å gjøre oss små/stakkarslige for å få deres sympati, slik at de lar oss slippe, og heller angriper noen som er "større og sterkere".

Har du etter en samtale følt at alt er tungt, og at du ikke orker NOEN ting mer i dag, da har du ofte blitt offer for et eller flere av kontrolldramaene. Personer hvis nærvær gir deg en følelse av "vått ullteppe" over din ild, suger energi fra deg. Personer som angriper deg, tømmer deg også for energi osv.
Det er ikke noe mystisk, men boken foreslår hvordan man skal møte/takle møter med personer som utspiller sine forskjellige kontrolldrama. Blir man ikke med på spillet, får de ikke stjålet energi, og må prøve en annen taktikk - kanskje være seg selv, ærlige, nakne og vise sin sanne hensikt/følelser/frykt. Klarer man å stoppe de ukonstruktive forsvarsmekanismene som kontrolldramaene i essens er, kan alle være den beste Seg de kan være, og fremgang/utvikling/løsninger blir ikke holdt tilbake/hindret av konflikter og sånt tull. Da kan vi lettere utvikle oss og verden til noe med mer flyt/kjærlighet/letthet og glede, og ha det godt med hverandre mens vi gjør det.

Eks på situasjoner der kontrolldrama brukes:
a) Noen kjefter vilt på meg fordi (de mener at) jeg har sneket foran dem i køen. Jeg føler meg angrepet/latterliggjort/usikker.
For å få personen til å slutte med kjeftingen, blåser jeg meg opp og stiller meg helt oppi ansiktet på dem, nagler dem med et truende blikk, og freser med sammenbitte kjever et eller annet fælt til dem.

Den første personen var en angriper, og jeg svarte med et angrep - som er et av "kontrolldramaene" som Redfield nevner.
Hvis angrepstaktikken min virker, blir den sinte fremmede satt ut/redd av min oppførsel, og trekker seg tilbake. Da føler JEG meg bedre og mere "in control of the situation", mens vedkommende føler seg kuet/krenket/redd/dum. (Iflg. Redfield fordi at jeg har "vunnet" en del av energien deres. Høyt "åndelig" energinivå gjør at man man føler seg lett og bra og har et psykisk/personlig/åndelig energi/overskudd).
b) I "kø-situasjonen" kunne jeg istedenfor å bli hissig, ha begynt å gråte og hulket ut "jamen, jeg har så vondt, og dessuten mistet jeg jobben i dag". Kanhende roer personen seg ned, og føler seg dum for å ha kjeftet på stakkars lille meg som det er så synd på. Da har jeg vunnet energi ved å bruke "stakkars meg"-kontrolldramaet. Det er vanskelig å angripe en som ligger nede, sant.

Redfield nevner også drama som får andre til å føle seg små og dumme ved at man leter etter feil hos dem (og gladelig påpeker dem). Er man over-kritisk og negativ bruker man (utspørrer-dramaet - Kanskje utspørreren håper at andre skal se opp til ham/henne og faktisk TRO at h*n er kan bedre/er bedre enn dem, og legge seg i selen for å gjøre utspørreren til lags?
Til sist har man reservert-dramaet; hvor man "stenger av"- ikke egentlig deltar i samtalen, vegrer å dele av seg selv, og holder tilbake mer enn vanlig høflighet tilsier. Man er kanskje kjip fordi man er redd for at andre skal bli flinkere/bedre enn en selv, eller fordi man føler seg overveldet av en samtalepartner som kanskje er usaklig angripende, eller er alt for negativt innstilt.

Jeg kjenner meg igjen i dette. Hvis noen f.eks angriper meg verbalt, bjeffer jeg enten tilbake, eller stenger av og slutter å LYTTE på/faktisk høre det personen sier. Mine kontrolldrama da: Angriper / Reservert. Angriper jeg, håper jeg å jekke dem ned. Stenger jeg av, håper jeg å skjerme meg selv fra situasjonen.
Men for å løse situasjonen på en konstruktiv måte, må jeg klikke ut av mine vanlige reaksjonsmønstre (kontrolldrama), og møte den andre på en måte som åpner for kommunikasjon/positiv handling/tilbaketrekning (om det er det jeg ønsker).

2.....
Det andre som jeg syns er viktig i boken, er det man lærer om energi generelt sett - Hvordan man kan få energi uten å stjele den fra andre, hvordan man kan dele energi med andre som trenger det / gi energi til mennesker og dyr/planter for å hjelpe dem i situasjoner osv.

Et lite eksempel:
- Har du vært i "flytende" samtaler der deltagerne omtrent lyser, ordene flyter med gode og relevante poenger/eksempler, dere lærer av hverandre, utfyller hverandre, oppnår ny/klarere forståelse, og det kiler nesten i magen/dere får gåsehud? Da har dere antageligvis tilført den/de andre energi når h*n har hatt ordet (ved å lytte oppriktig interessert uten å tenke på negative følelser for den som snakker e.l.), slik at vedkommende føler seg energisk, har klare tanker og får formulert dem på en forståelig og interessant måte.
Den genuine interessen for temaet har fått dere til lytte uten å avbryte utidig, men også til å stille spørsmål som gjør at den/de andre kanskje må tenke enda "dypere" tanker om temaet, og kanskje til og med "plutselig" mens h*n formulerer svaret, oppnår en enda dypere forståelse (ofte hjulpet av innspill fra andre som deltar i samtalen).

Anyway - denne boken er et stort lys i bokhylla.
« Siste redigering: Juli 11, 2010, 14:09:25 av esnill » Loggført
esnill
Aktiv bruker
**
Utlogget Utlogget

« Svar #26 på: Juli 11, 2010, 13:42:40 »

Den Niende Innsikt gikk hjem hos meg, men Den Tiende Innsikt har jeg ikke begynt på i det hele tatt enda. Kanskje like greit å la være, ettersom flere tilsynelatende synes den er dårligere enn den første boka?. Roll Eyes

Den tiende innsikt er annerledes enn de foregående - men absolutt anbefalingsverdig!

Noen synes den virker svært usannsynlig og forutsigbar, det avhenger kanskje litt av hvordan vi leser - vet ikke  Huh?

Hei!
Den 10. innsikt repeterer og utdyper litt de 9 innsiktene fra første bok.
Var det her fødselsvisjonene ble tatt opp? Altså - hva mente du å gjøre her i livet før du ble født. Hva skulle du lære/hva skulle du tilføre til det store Hele? Det du opplever i barndom/ungdom gjør deg spesielt egnet til å løse oppgaven i "livsvisjonen" din. Familien du ble født inn i, og de positive og negative forholdene i den og oppveksten din + interessene, hobbyene, jobbene dine osv - alt dette har gitt deg en forståelse og en motivasjon for å bidra på et område verden trenger din innsats.
Deretter kommer den med noe som jeg egentlig kobler opp mot f.eks Maya-kalenderen og en del mystisk forlatte byer. Folk kan iflg. Den 10. innsikt øke energinivået sitt såpass at andre, som ikke svinger på samme frekvens enda, ikke kan se dem. Siden energi er en så utrolig KUL greie, som kan gjøre så mye rart - er jo ikke dét er helt ulogisk. Iflg. Alain Kardec (den vestlige spiritismens "far" - Sjekk The Spirit's Book og The Book on Mediums) har vi et fysisk legeme, et halv-fysisk legeme og et ikke-fysisk legeme. Det halv-fysiske legemet er det ånder som ikke er langt (nok) spirituelt utviklet, bruker til f.eks å stryke et menneske over nakken / flytte på gjenstander e.l.

Kardec sier at de åndene som har kommet langt i sin utvikling, har mindre "masse" enn ånder som har mye mer igjen å lære/er mer jordbundne/opptatt av f.eks materielle ting og makt osv.

Nok om det - det fysiske legemet har uansett en mye større tetthet en ånder - men kanskje - dersom man øker svingningsnivået/vibrasjonsnivået/energinivået slik som Innsikt-bøkene nevner - kan det fysiske legemet etterhvert fritt oppløse seg over i en lettere tilstand - og senere manifestere seg på nytt på samme sted eller et annet sted. At energi/partikler forflytter seg uten at vi kan se det med det blotte øye, og manifesterer seg på nytt på en eller annen måte, kanskje et annet sted, er jo allerede kjent for oss.
Så igjen - joda - hvem er jeg til å si at dette er tullprat? Smiley

Personlig har jeg ingen ambisjoner om å øke energien min så mye at jeg får halv-fysisk tilgang til andre dimensjoner e.l (jeg er for lat osv) - og blir nok igjen på "bakkelaget" i to-tusen-og-et-eller-annet. Jordnære meg passer nok bedre til å jobbe med energi helt på basisplanet, som i "Vær snille med hverandre og vis respekt for alt liv. Kjærlighet!!!!.

Peace out, folkens Smiley
« Siste redigering: Juli 11, 2010, 14:07:49 av esnill » Loggført
esnill
Aktiv bruker
**
Utlogget Utlogget

« Svar #27 på: Juli 11, 2010, 13:46:04 »

Hahahahaha!!!! Det blir noen morsomme leif'er av og til, ja! En dyslektisk advokat jeg arbeidet for, hadde en gang sendt ut auto-korrektur-rettede vedtekter til alle beboerne i et samEIE han representerte. Overalt hvor ordet samEIE skulle stå, hadde Word satt inn samLEIE! Cheesy 
Loggført
Amy.
Gjest
« Svar #28 på: Juli 11, 2010, 13:56:56 »

Hahahahaha!!!! Det blir noen morsomme leif'er av og til, ja! En dyslektisk advokat jeg arbeidet for, hadde en gang sendt ut auto-korrektur-rettede vedtekter til alle beboerne i et samEIE han representerte. Overalt hvor ordet samEIE skulle stå, hadde Word satt inn samLEIE! Cheesy 

Hehe, kanskje det var ønsketenkning?  laugh1
Loggført
Nephandi
Superaktiv bruker
Utlogget Utlogget

Pisces

« Svar #29 på: Juli 11, 2010, 14:16:52 »

Det ble åpnet et nytt kapell i nærheten av der jeg vokste opp. I avisen neste dag så stod det med store bokstaver. Kirken var stapp full men alle fikk fitte. F og S kan man jo fort ta feil av.  Høres ikke helt ut som den typen kirke som jeg er vant til. Tongue

Sitat
Men - jeg lever fremdeles, så det blir neppe drapsanklager med det første!  laugh1 laugh1 laugh1

Bra det da for ellers så blir det for massedrap ut av det, sånn når juryen hører om hva som har ledet til drapet mener jeg, da kan det jo hende de ler seg ihjel også. Smiley
Loggført

Sider: 1 [2] 3 Til toppen Skriv ut 
GaiaForum  |  Åpent Forum  |  Bok og film anmeldelser (Moderatorer: Hekate, Mleta, Foti)  |  Emne: "den niende innsikt" « forrige neste »
Gå til:  

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.14 | SMF © 2006, Simple Machines LLC
SMF Theme © Gaia
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!